Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Kullamust
#1516268
Hejsan, höll på i flera timmar igår med försöka koppla in 3st extraljus på min v50 - 09 DRIVe men det jag inte kunde lista ut var vilken kabel det är som tillhör helljuset för att tjuva signalen ifrån.
Väldigt tacksam om någon kunde dela med sig om informationen om vilka kablar som går till vilken lampa! :-D

Ps. Jag är värdelös på el så att koppla ifrån säkringsboxen är inte riktig nåt jag vill försöka mig på!

Mvh Kullamust
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1516289
Nu vet jag inte exakt hur strålkastarna ser ut på V50, men generellt så börjar man från lampan i fråga(i det här fallet helljuslampan), och jobbar sig bakåt tills man hittar lämplig skarv-punkt.
Denna typ av sökning kan användas istortsett överallt, inte bara i denna fråga. Man börjar från en känd punkt och jobbar sig bakåt tills man kommer dit man vill :-)

Så t ex(igen, jag vet inte exakt hur stårlkastarna ser ut på V50), man öppnar locket på strålkastaren precis som man gör när man byter lampa, kollar på kontakten som går till lampan, följer kablarna ut till kontaktstycket på utsidan av strålkastarna, och fortsätter följa kablarna därifrån.

Ett annat, ibland enklare, alternativ är ju att helt enkelt mäta med multimetern. Kolla vilka kablar som har ström med helljusen på, stäng av helljusen, kolla samma kablar igen och se vilka kablar som nu INTE har ström, voilá - du har hittat helljuskablarna.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]