Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1515763
Funderade lite över vad folk har för personliga erfarenheter av Kinesiska däck, speciellt vinterdäck och dubbdäck!?.

Har själv ofta kört med kinesiska sommardäck helt enkelt för att jag en gång testade köpa och märkte egentligen ingen större skillnad från premium däck förutom att dom kanske räckte en sommar mindre.

Dubbat har jag alltid nästan alltid kört med europeiska budget däck typ Kormoran, Barum, BF Goodrich, Tigar osv. och varit nöjd.
Hade en gång satsat och köpt ett par test vinnande Goodyear men kan ärligt säga att jag inte tyckte att dom var avsevärt bättre.
Ända som skillt mellan tidigare däck var BF Goodrich som verkligen var usla på is.

Köpte ifjol ett par Triangle däck för att testa på frun lilla lätta bil och blev positivt överraskad. Däcken är utveckladd av Finska Nokia utbrytare i Finland men tillverkade i Kina. Har dessutom fått riktigt bra recensioner i Finska däcktest, i test från Sverige har det inte gått fullt så bra.

Har nu beställt ett par Triangle IceLink till Volvon för att se hur dom fungerar under en större och tyngre bil.

Vad har folk för FÄRSKA PERSONLIGA erfarenheter av Kinesiska vinterdäck.

Seriösa svar och ej svar som att ja skulle aldrig sätta billiga däck under bilen bara för att eller att man läst tester med dåliga betyg eller att man testat ett par för 20år sedan då däcken knappast var lika långt utveckladd.

Kan vara intressant att se vad folk tycker. :-)
Senast redigerad av 1 S60FIN, redigerad totalt 0 gånger.
#1515766
Vad personer har för egna subjektiva åsikter om däckval är rätt ointressant, då personens tyckande är lika mycket värt som pappret du torkar din bakdel med. För att det ska få någon form av värde, så måste man göra lite mer vetenskapliga tester, under samma förhållanden och variabler. Och där har du nästan uteslutande bara tester i olika tidningar.

Själv föredrar jag aftonbladets tester, då dom tar med odubbat och dubbat i ett och samma test. Och redovisar dubbat och odubbat i samma staplar. Då är det lätt att se skillnaderna. Övriga tidningar delar gärna upp testen i odubbat och dubbat, då blir det svårare att jämföra dom. Man vill även försöka framhäva att odubbat är minst lika bra som dubbat, vilket givetvis inte stämmer.
#1515767
Lobocut skrev: mån 17 okt 2022, 06:03 Vad personer har för egna subjektiva åsikter om däckval är rätt ointressant, då personens tyckande är lika mycket värt som pappret du torkar din bakdel med. För att det ska få någon form av värde, så måste man göra lite mer vetenskapliga tester, under samma förhållanden och variabler. Och där har du nästan uteslutande bara tester i olika tidningar.

Själv föredrar jag aftonbladets tester, då dom tar med odubbat och dubbat i ett och samma test. Och redovisar dubbat och odubbat i samma staplar. Då är det lätt att se skillnaderna. Övriga tidningar delar gärna upp testen i odubbat och dubbat, då blir det svårare att jämföra dom. Man vill även försöka framhäva att odubbat är minst lika bra som dubbat, vilket givetvis inte stämmer.
Stämmer delvis jaa men problemet är att däck tester görs ofta i allt annat än "vanliga" vinterförhållanden och ej heller under "vanlig" körning därav blir dom lite missvisande för den vanliga trafikanten som ej pressar bilen till dess gränser under extrema förhållanden.

Dessutom har biltesterna en viss kärlek att visa test resultat i diagram som göra att det ser ut som en stor skillnad mellan däcken trots att det i verkligheten kan handla om några km/h eller 1-2m.

Förutom det har det framkommit mer än en gång att stora däck tillverkare skickar special gjorda däck till testerna för att få bättre resultat.

Sist men inte minst så kan det vara så att ett budget däck som kommer ut idag är dåligt enligt dagens tester men kan fortfarande vara lika bra som ett däck som kom ut för 3-4år sedan och var suveränt då, det betyder inte att däcket idag är värdelöst utan bara sämre än top of the line i närringskedjan.

Därför är jag intresserad av personliga åsikter och tester.
#1515772
Var tror du att däcktillverkare testar sina vinterdäck? I Sverige och Finland bland annat, på samma ställen som testerna i tidningarna... Och vad är ej vanlig körning? Du är medveten om att man testar däcken för att se prestandan i en oförutsedd händelse? Som tex vilt springer ut på vägen, bil bromsar kraftig framför dig, barn springer framför bilen, du får sladd i en kurva osv. Det är ju i dessa händelser man vill se prestandan, och optimalt ha den bästa prestandan. Det är inte extrema förhållanden, det är normala.

Och här är en del av Aftonbladets test i år. Lätt och överskådligt. Bild
#1515774
Lobocut skrev: mån 17 okt 2022, 09:24 Var tror du att däcktillverkare testar sina vinterdäck? I Sverige och Finland bland annat, på samma ställen som testerna i tidningarna... Och vad är ej vanlig körning? Du är medveten om att man testar däcken för att se prestandan i en oförutsedd händelse? Som tex vilt springer ut på vägen, bil bromsar kraftig framför dig, barn springer framför bilen, du får sladd i en kurva osv. Det är ju i dessa händelser man vill se prestandan, och optimalt ha den bästa prestandan. Det är inte extrema förhållanden, det är normala.

Och här är en del av Aftonbladets test i år. Lätt och överskådligt. Bild
Precis som jag tidigare nämt ser det tex. ut som om det vore en massiv skillnad på bromssträckan på snö fast den i verkligheten inte är så stor.

Följ däck tester så mycket ni önskar men nu ville jag höra om personliga erfarenheter och inte om däcktester, dela gärna med dig om du har sådana för dessa tidningstester ser även jag på nätet :)
#1515779
S60FIN skrev: mån 17 okt 2022, 06:30 Därför är jag intresserad av personliga åsikter och tester.
Anser inte att personliga åsikter är värdelösa om de är grundade i erfarenhet. Upplever det snarare konstigt om det hade varit så att endast den part som testar däcken i nyskick och under ett kortare tag kunde uttala sig med sanning, medan de som brukar däcken under flera vintrar och många fler mil inte kan ha betydelsefulla erfarenheter. Saker som exempelvis snabbt nedslitna dubb, dubb som lossnar eller går sönder, gummi som slits fort, torrsprickor, minskat grepp och ökad bromssträcka - sett till ålder eller mil jämfört med andra däck - är saker som man generellt inte möter under ett test. Sen ställs och matchas givetvis personliga erfarenheter mot andras sådana, exempelvis på forum, för att ge läsaren en mer rättvis bild. Tycker inte du är fel ute med din fråga.

Har tyvärr bara haft den typen av däck vid ett tillfälle och har därav inte bildat någon egentlig åsikt. Det var då dubbade däck (Delinte Winter WD52), vilka var monterade på en mindre bil redan vid köp. Bilen kördes dock inte mer än två gånger under den vintern. Däcken var vid tillfället drygt två år gamla, hade enligt uppgift rullat cirka 500 mil under två vintrar men såg på det hela överraskande fina ut. Noterbart var däremot några dubbar som lossnat samt ett ganska generöst vägljud. Egenskaper i exempelvis beteende vid genomskärning, kurvtagning, halka, inbromsning eller väjning fann tyvärr aldrig tillfälle att visa sig.

Inför denna vintern fick vi erbjudande med nya fälgar i större dimension ihop med nya dubbdäck (Goodyear) med samma bredd som innan men med en högre profil. Det blir definitivt lite fler mångsidiga test av dessa nu i vinter jämfört med förra.
Senast redigerad av 1 Recharged, redigerad totalt 0 gånger.
#1515780
Om avståndet inte skulle vara skrivet ute på höger sida, så kan man anta att det är större skillnad. Men nu är det inte så, och då handlar det mer om individens slarv när dom läser stapeln. Det intressanta här, är ju att det påstås av många att odubbat skulle vara enormt mycket bättre på snö. Det är små marginaler, med det är fortfarande många dubbat i topp. 7 av 10 är dubbat.

När det kommer till is, där ser man tydligt att det är enorm skillnad.
#1515786
Recharged skrev: mån 17 okt 2022, 09:52
S60FIN skrev: mån 17 okt 2022, 06:30 Därför är jag intresserad av personliga åsikter och tester.
Anser inte att personliga åsikter är värdelösa om de är grundade i erfarenhet. Upplever det snarare konstigt om det hade varit så att endast den part som testar däcken i nyskick och under ett kortare tag kunde uttala sig med sanning, medan de som brukar däcken under flera vintrar och många fler mil inte kan ha betydelsefulla erfarenheter. Saker som exempelvis snabbt nedslitna dubb, dubb som lossnar eller går sönder, gummi som slits fort, torrsprickor, minskat grepp och ökad bromssträcka - sett till ålder eller mil jämfört med andra däck - är saker som man generellt inte möter under ett test. Sen ställs och matchas givetvis personliga erfarenheter mot andras sådana, exempelvis på forum, för att ge läsaren en mer rättvis bild. Tycker inte du är fel ute med din fråga.

Har tyvärr bara haft den typen av däck vid ett tillfälle och har därav inte bildat någon egentlig åsikt. Det var då dubbade däck (Delinte Winter WD52), vilka var monterade på en mindre bil redan vid köp. Bilen kördes dock inte mer än två gånger under den vintern. Däcken var vid tillfället drygt två år gamla, hade enligt uppgift rullat cirka 500 mil under två vintrar men såg på det hela överraskande fina ut. Noterbart var däremot några dubbar som lossnat samt ett ganska generöst vägljud. Egenskaper i exempelvis beteende vid genomskärning, kurvtagning, halka, inbromsning eller väjning fann tyvärr aldrig tillfälle att visa sig.

Inför denna vintern fick vi erbjudande med nya fälgar i större dimension ihop med nya dubbdäck (Goodyear) med samma bredd som innan men med en högre profil. Det blir definitivt lite fler mångsidiga test av dessa nu i vinter jämfört med förra.
Tackar för relevant information, precis det jag frågar efter!
#1515801
S60FIN skrev:Precis som jag tidigare nämt ser det tex. ut som om det vore en massiv skillnad på bromssträckan på snö fast den i verkligheten inte är så stor.
Det skiljer 24 meter mellan dubbdäcken, det är ju enorm skillnad. Förstås mindre på snö men du krockar när det är halt. Inte när det inte är halt.
#1515805
Lövet skrev: mån 17 okt 2022, 14:47
S60FIN skrev:Precis som jag tidigare nämt ser det tex. ut som om det vore en massiv skillnad på bromssträckan på snö fast den i verkligheten inte är så stor.
Det skiljer 24 meter mellan dubbdäcken, det är ju enorm skillnad. Förstås mindre på snö men du krockar när det är halt. Inte när det inte är halt.
Visst visst men man behöver inte heller köpa dom som har presterat sämst i test och fortfarande är jag intresserad av att höra om personliga erfarenheter.

Precis som det tidigare nämnts så kan verkliga livet visa även andra resultat.. t.ex livslängd osv.

Läste ett långtidstest av ett budgetdäck över en vinter på 15.000km i en tidning där man konstaterade att däcket hade varit bra, inte någonsin kommit i en situation där bilen skulle betet sig oförutsägbart och ingen nära ögat situation hade uppstått som skulle ha berott på däcken. Hade dessutom inte slitits speciellt mycket, det man lite klagade på var ljud nivån.
Summa sumarum så funderade man lite om det faktiskt är värt att betala det dubbla för premium däck.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]