Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1523729
Nu har den riktigt vintern anlänt och upplevt alla typer av väglag och kan inte säga annat än att jag är nöjd med däcken. Fått göra ett par panik bromsningar oxå vilket gick otroligt smärtfritt å bilen stannade rätt snabbt.
Hittills är dom bättre än i princip all europeiska budget märken jag har testat, Tigar var också mycket bra. Dessa å Tigar är i samma klass som ett par Goodyear jag hade för ett par år sedan med min erfarenhet och omdöme.

Kommer att återkomma mot våren när jag kört hela vintern
#1524134
Jag kan inte hjälpa dig med erfarenheter av kinadäck. Aldrig nånsin kommer jag att få den erfarenheten. För mig är däck en liten kostnad bland alla andra kostnader som bilen för med sig och jag kommer aldrig låta min familj ta konsekvensen av att jag skulle testa. Jag har varit alldeles för mycket i kina för att ens tänka tanken prova kinadäck
#1536781
Då hade jag kört klart med vinterdäcken för denna säsong, slängde under ett par dubbfria som jag tänkte köra slut i sommar.

Efter en vinter har jag absolut inget illa att säga om dessa däck. Dom har alltid uppförs sig säkert, stabilt, tagit bra grepp, ej heller haft några problem vid snabba inbromsningar eller undan manövrar när sådana lägen har uppstått.

Har kört ca.10,000km och alla dubbar finns kvar, har inte mätt hur mycket dom har slitits ner men rejält med mönster finns det och jämnt slitna.

Vill jag klaga på något så är det den någorlunda höga vinande ljudnivån.
#1536842
S60FIN skrev: fre 07 apr 2023, 13:50 Då hade jag kört klart med vinterdäcken för denna säsong, slängde under ett par dubbfria som jag tänkte köra slut i sommar.

Efter en vinter har jag absolut inget illa att säga om dessa däck. Dom har alltid uppförs sig säkert, stabilt, tagit bra grepp, ej heller haft några problem vid snabba inbromsningar eller undan manövrar när sådana lägen har uppstått.

Har kört ca.10,000km och alla dubbar finns kvar, har inte mätt hur mycket dom har slitits ner men rejält med mönster finns det och jämnt slitna.

Vill jag klaga på något så är det den någorlunda höga vinande ljudnivån.
Förstår att du inte bryr dig så mycket om att ha bra däck på bilen när du tänker köra friktionsdäck på sommaren :-o
Hoppas att jag slipper möta dig på vägen i ett krisläge i sommar.
#1536936
kebabpizza skrev:Förstår att du inte bryr dig så mycket om att ha bra däck på bilen när du tänker köra friktionsdäck på sommaren
Hoppas att jag slipper möta dig på vägen i ett krisläge i sommar.
Alla friktion och dom flesta vinterdäck har en hårdare gummiblandning dom sista c:a 5 mm av mönsterdjupet. Så, ja det går alldeles utmärkt att använda dom som sommardäck när dom börjar "ta slut" . Däremot är dom närmast odugliga som vinterdäck då.....
#1536939
lennarte skrev:Alla friktion och dom flesta vinterdäck har en hårdare gummiblandning dom sista c:a 5 mm av mönsterdjupet. Så, ja det går alldeles utmärkt att använda dom som sommardäck när dom börjar "ta slut" . Däremot är dom närmast odugliga som vinterdäck då.....
Nu är det ju inte bara slitbanan som är mjuk, även stommen på ett friktionsdäck är ganska svampig vilket knappast är någon fördel.
Även jag var mindre bemedlad i min ungdom och framförde bilar med tveksam däckutrustning, men det är inget jag chansar med sedan långt tillbaka.
#1536951
kebabpizza skrev:Nu är det ju inte bara slitbanan som är mjuk, även stommen på ett friktionsdäck är ganska svampig vilket knappast är någon fördel.
Det har jag ganska svårt att tro, det har ju med hastighets och lastindex att göra. Dagens ganska tunga bilar (ofta uppåt 2500 kg totalvikt) kräver kraftiga däck. Idag (med dessa låga profiler) är det vanligt med XL däck för att klara bilens vikt. Och dom däcken är inte "sladdriga", det kan jag lova. Har lagt på ett antal däck med däckmaskin under åren (mer än 50 år). Förr (när jag började som bilmek) kunde man "kränga" av och på däck på golvet med däckjärn (även lastbils och entrpenad maskin däck), det går inte idag med dagens däck och fälgar
#1536976
lennarte skrev:
kebabpizza skrev:Förstår att du inte bryr dig så mycket om att ha bra däck på bilen när du tänker köra friktionsdäck på sommaren
Hoppas att jag slipper möta dig på vägen i ett krisläge i sommar.
Alla friktion och dom flesta vinterdäck har en hårdare gummiblandning dom sista c:a 5 mm av mönsterdjupet. Så, ja det går alldeles utmärkt att använda dom som sommardäck när dom börjar "ta slut" . Däremot är dom närmast odugliga som vinterdäck då.....
Det var väl Bridgestone som körde med det för 15 år sedan?? Jag har inte sett att någon tillverkare gör det längre. Men vist kan jag ha fel, har du någon däck tillverkare som t.ex. Michelin där man kan läsa om det? Jag hittar ingen sådan info.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]