Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1537000
EbbevonVolvo skrev:Det var väl Bridgestone som körde med det för 15 år sedan?? Jag har inte sett att någon tillverkare gör det längre. Men vist kan jag ha fel, har du någon däck tillverkare som t.ex. Michelin där man kan läsa om det? Jag hittar ingen sådan info.
Det var känt innan jag började på mitt sista jobb, och det är c:a 40 år sedan. Bridgestone (Blizzak) är vad jag vet dom första som erkänt att dom gör så. Men det är orimligt att ett vinterdäck med 13 mm mönsrerdjup ska ha någon som helst stabilitet med mjukt gummi hela vägen. "Premium" vinterdäck har ofta inte mer mönster djup än 7 - 8 mm och då behövs kanske inte den hårda "basen". Dessutom, mindre mönsterdjup = mindre rullmotstånd = mindre bränsleförbrukning = mindre kostnad/mil
#1573661
Då börjar snart andra vintern vara förbi med däcken och inga som helst problem.

Alla dubbar sitter kvar, rejält med mönster kvar i däcken och fungerade lika fint som förra vintern.

Hade en nära ögat situation så jag fick panik bromsa men bilen betedde sig lungt och sansat och jag fick bra stop på den innan några tråkigheter inträffade.

Nöjd med däcken ännu efter två vintrar, återkommer efter nästa vinter så ser vi då.
Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]