Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1515290
Hej! Kan av olika anledningar inte köpa de dyraste vinterdäcken i år. Min fråga är nu. Vad är bäst? Begagnade premiumdäck (Nokian hakkapelitta) 6mm kvar eller sprillans nya budgetdäck (landsail is33 icestar)? Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av bem
#1515291
Är det dubbdäck eller dubbfria du är på jakt efter?
För dubbfritt är gummits mjukhet viktigt (förutom slitaget osv) så ju äldre ett sådant däck blir desto hårdare lär det bli och däcket får alltmer sämre prestanda (bromssträcka osv).
Dubbdäck är nog inte lika kritiska på åldern, där är nog dubbens skick mer avgörande.
Jag brukade förr när jag körde 3-4 tusen mil per år ha vinterdäck (dubb) i 3-4 säsonger. Sen bytte jag till nya däck, på senare år har det blivit Haakkapelitta, f.n. Hacka 10 på V90).
Ett par dubbdäck som gått en vinter där det är vinter (snö och is på vägarna) skulle jag inte vara rädd att köpa. Har de gått i storstad eller annars mest på asfalt slits dubben mer förstås.
Vete tusen om jag läst om några budgetdäck som nånsin placerat sig högt i biltidningar och de stora dagstidningarnas däcktester. Men det beror väl lite på var du bor och kör mest, bor du i storstad med ofta saltade vägar så det sällan blir halt kanske budgetdäck är helt OK. Personligen skulle jag nog välja lätt beg. premiumdäck, åtminstone dubbat. Har bara haft odubbat (för 30 år sen) på en bil men det var bara några dager sen åkte de av till förmån för dubbat, som är det jag behöver i mina trakter där jag bor (i Värmland).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1515293
Jag hade valt begagnade märkesdäck. Friktion är lite lurigare att köpa begagnat då jag tycker de slits snabbare än dubbdäck men oavsett sort tycker jag märkesdäck håller sin prestanda jämn över många säsonger.

Vill minnas att Vi Bilägare gjorde ett test för typ 15 år sen där även ett begagnat Nokian dubbdäck med 4mm mönster var bättre än dåtidens nya kinadäck.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1515296
Hade köpt en uppsättning bra begagnade. Se och känn överallt på de så de är i ok skick bara. Köpte förra vinterdäcken begagnade samt nuvarande sommardäcken då jag hittade de med de fälgarna jag ville åt och allt har fungerat som man vill
av UnleashFusion
#1515298
det är givet att köpa begagnade med premiumdäck. Köpte häromdagen åt min brorsa ett uppsättning 215/50-17 med hakka 9or dubb(hade enbart kört 1säsong) så minst 6-7mm kvar för ~2000kr. (hade tur att jag bodde i närheten). hade annars vanligtvis kostat minst 4000-6000kr/uppsättning-
av Blade122222
#1515299
Det är dubbdäck det gäller. Låter som att den samlade åsikten är att beggade premiumdäck är the way to go. Ska kolla så att de ser bra ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515313
Tänk på att när det är c:a 5 mm kvar så är det en hårdare gummiblandning som kommer fram. Detta för att mjukt gummi hela vägen blivit väldigt obekvämt att köra med.
Jag har dom senaste åren (10 - 12 år) köpt flera omgångar Nankang (på båda bilarna), dessa kostar nu 899 kr ex. påläggning. Funkat bra, har frugans gamla framdäck bak på 745-an nu i sommar. Funkar också bra (c:a 4 mm kvar, dubbar utdragna)
Nankang ICE ACTIVA SW-8
185/65 R15 92T XL, Dubbade
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1515375
Själv är jag av motsatt åsikt, liiite beroende på just HUR tight budget man har... Nytt är bättre, även om man måste gå från premium till medium. Samt håller längre.
Är dock valet mellan billigaste tänkbara nya däck och begagnade bättre däck så faller valet på begagnat.
Min andra rätt kontroversella åsikt är att det är mindre kinkigt med dubbbdäck än dubbfria, så med dubbat kan man ofta smita undan med lite mer budget än med dubbfritt.

Problemet är dock att folk är duktiga på att ta betalt även på begagnade däck, om det är något att ha... Ibland har man tur och springer på ett "kap", men ofta tjänar man inte så fruktansvärt många kronor...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515389
Lucif3r skrev: fre 14 okt 2022, 00:48 Min andra rätt kontroversella åsikt är att det är mindre kinkigt med dubbbdäck än dubbfria, så med dubbat kan man ofta smita undan med lite mer budget än med dubbfritt.
Dubbdäck är bättre begagnat än dubbdritt just för att det är lite hårdare gummi än vad friktionddäck har, och håller bättre och så länge dubbarna är kvar har bättre grepp på blank och svartis. Sedan får man skilja på just friktionsdäck och dubbfria vinterdäck. Friktionsdäck har inga hål för dubb och kan inte dubbas, har mycket bra grepp på vinterväglag. Utom ovan nämda svart och blankis, där är det dubbdäck som gäller. Friktionsdäck går inte att dubba, dom är för mjuka. Och kör man mycket barmark och motorväg och lite högre hastighet håller friktionsdäck inte så länge jämfört med t.ex bubbfria vinterdäck. Samma med dubbdäck, hastigheter över lagstadgad sliter på dubbar och dom trillar lätt ur om däcken blir ordentligt varma
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1515412
I din situation hade jag också valt begagnade dubbdäck av premiumsort framför nya av budgetsort. Med lite krokar ute kan man hitta lätt begagnade premiumdäck till förmånliga priser och kan man dessutom välja en vanligt förekommande däckdimension har man ännu större chans till det.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]