Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1515431
Under en period hade jag en bil med nya friktionsdäck som jag tror var "Greenline" eller nåt och halvslitna Nokian dubb på den andra bilen. Bilen med slitna dubbdäck hade MYCKET bättre grepp. Nästan imponerande hur usla de nya däcken var, de såg ju ut precis som vilka fräscha fina däck som helst. Men det var bara yta, de funkade inte.
#1515494
Jag skulle inte heller lita på friktionsdäck av något märkligt märke som "greenline" :-D Det är precis det jag menade med att dubbfritt är mer kinkiga än dubbade. Dubbade har ändå dubbarna som "fusk"... Friktionsdäck har inte ett skit dom kan fuska med, dom kräver rätt gummiblandning med smarta lameller/sajpar för att öht. fungera.
Näfan, ska man ha friktionsdäck så är det nokian som gäller, iaf för mig :P
#1515764
Dubbdäck är lika beroende av ålder som odubbat.
Är däcket kört med mer än 2år löns det knappast att köpa om du inte får det jätte billigt för livslängden på vinterdäck är 4-5år.
Över 5år gamla löns ej ens att testa.
Finns flera tester på t.ex youtube där man just testar gamla premium däck mot nya budget däck och budget däcken vinner i princip varje gång

Det är klart att om du hittar ett par billiga som är i gott skick och körda med en säsong så är det bara att köpa, tuta och köra.
#1515803
Nu har jag hittat en gammal bild på däcken jag hade och de var av märket "General Altimax". Dvs inte alls det billigaste man kan få tag på tydligen. Och ändå var det uselt.

Det visar också hur minnet kan svika. För det är ju ett dubbdäck. Det gör det hela ännu värre...
#1515804
Många däck presterar säkert likvärdigt. Men det är när något plötsligt händer som däcken verkligen måste leverera. Tänk själv när man kommer på en avfart lite snabbt och det plötsligt svänger lite mer än man först är beredd på. Eller att ett barn blir förbannad på sin morsa och bara tvärvänder tillbaka ut i vägen. Jag kan tänka på sånt ibland och då är det väldigt lätt att motivera köp av ett dyrare och bättre däck. Samma sak med bromsar, dom ska det alltid vara nyskick på!!

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]