Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av h20
#1504328
Midsommar har passerat så snart dags för vinter igen, så jag håller på med vinterfälgarna.

Bakfälgarna satt som tusan i år vid skifte och fick ligga under bilen för att sparka loss dom och behöver därför rengöra anläggningsytorna på fälgarna bättre i år. Har kört med Artic Clean Fall out och grön svamp men får ändå inte rent dom. Får inte ens bort smutsen med diskborste och försöka skrapa bort.

Hur gör ni andra för att göra rent?
IMG_4006.jpg
IMG_4006.jpg (11.54 KiB) Visad 3464 gånger
av Erik Å
#1504329
Stryk över monteringsytan med en spackel eller en sickel så du vet att den är helt plan, lägg på lite universalfett sen så stannar korrosionen..
Missfärgning på icke synliga ytor är väl inget att lägga möda på? ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504382
Jag har under alla år sprayat kopparspray på skivor och trummornär jag skiftat hjul. Har aldrig haft fastsittande fälgar.
#1504404
Eftersom det är en aluminiumfälg så lägger jag aluminiumpasta. :-D ;-)
av Erik Å
#1504408
Nånstans läste jag en varning att man måste vara noga med att efterdra hjulbultarna om man lägger koppar- eller aluminiumpasta mellan bromsskiva och fälg eftersom pastan kryper undan gradvis så att bultarna riskerar att sitta löst efter ett tag..
Det problemet finns inte med universalfett :-D
>"Men kanske mera riv i dom från biltema. " Ja det är det utan tvekan! (slipnylonark 20-089) :P

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]