Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kolbackx
#1502169
Jag har en XC60 som gått en bit över 20’ med diverse skavanker förstås. Tänkte att jag skulle se över lacken och fixa lite små lack/plåtskador så jag köpte en Lackpenna på Biltema. Men resultate blir ju förskräckligt. Knöligt och fult. Färgen klumpar ihop sig och blir trådig innan den ens hunnit landa på karossen. :-(

Är det Biltemas färg eller jag som är värdelös? Vilket resultat kan man förvänta sig?

Om man lämnar in bilen, vad är ett rimligt pris för att få diverse småskador, märken och stenskott fixade (exempelvis ovanför vindrutan finns det en del fula märken)? Det behöver definitivt inte vara perfekt lagat, det är en brukis.

Någon bra plåtverkstad i Västerås med omnejd?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1502235
Biltema's färg är säkert inte den bästa man kan köpa, men det är mestadels du som är värdelös :-D , samt att lackstift överlag är otroligt svårt att få ens hyffsat bra resultat med.

Men som all lackering är underarbetet 98% av arbetet om man ska ha en suck att få det bra. Det är ju liksom inte bara att peta lite med ett sandpapper och kleta på färg och tro att det ska bli bra :-)
av Lövet
#1502253
Använd inte den sträva penseln som medföljer, använd tandpetare och "dutta" i färgen istället. Efteråt kan man också behöva vattenslipa och polera.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1502318
Köp en konstnärspensel likt denna här. Jag får ett resultat, efter polering, som är i princip osynligt. Väldigt lätt att dosera lagom. Du ska peta i flera gånger och bygga upp med flera tunna duttar.
https://www.clasohlson.com/se/Pensel-ho ... r260927000
Mycket bättre än en tandpetare eller tändsticka.
av baggen
#1503009
Jag brukar köpa färg på sprayburk och spraya lite färg i locket (tunnare färg) Den som är i lackstiftet är i min mening alldeles för tjock. Och som tidigare nämnts så lägg på i flera tunna lager med en fin pensel. Låt det torka ordentligt och polera sen
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]