Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av thenez
#1501211
Hallå i stugan.
Har en V70 (97-00) som jag köpt 17" Titanfälgar till. Fick tips på FB där någon sa att 225/45-17 fungerar utan att slå I alls, så jag lade en beställning på den dimensionen idag, men läste nu här att folk rekommenderar 215/45-17 som max.

Hur illa är det egentligen med 225/45? Ska jag skicka tillbaka dom? Provmonterade dom befintliga idag som har 225/50 bak och det tog i på höger bak i innerskärmen vid minsta rattrörelse när jag svängde. Säkert dags för nya dämpare och fjädrar också.. Bredden ser ju grymt bra ut utifrån. Förstår att det är typ 11mm diff mellan 45 och 50 i profil men det såg riktigt tajt ut därinne när jag lade mig under.

Angående framtill så har bilen styrstoppen från Volvo på länkarmarna redan men dom såg lite slitna ut. Byter man dom med tiden?
#1501223
thenez skrev: fre 03 jun 2022, 23:25 Hallå i stugan.
Har en V70 (97-00) som jag köpt 17" Titanfälgar till. Fick tips på FB där någon sa att 225/45-17 fungerar utan att slå I alls, så jag lade en beställning på den dimensionen idag, men läste nu här att folk rekommenderar 215/45-17 som max.

Hur illa är det egentligen med 225/45? Ska jag skicka tillbaka dom? Provmonterade dom befintliga idag som har 225/50 bak och det tog i på höger bak i innerskärmen vid minsta rattrörelse när jag svängde. Säkert dags för nya dämpare och fjädrar också.. Bredden ser ju grymt bra ut utifrån. Förstår att det är typ 11mm diff mellan 45 och 50 i profil men det såg riktigt tajt ut därinne när jag lade mig under.
Enligt denna https://accessories.volvocars.com/Legac ... _IT_ES.pdf (sid25) rekommenderade det icke-AWD med 205/45 och med AWD 215/45 ur fabrik. Jag skulle säga skicka tillbaka.

fanns en tråd en gång i tiden, så du får gärna gå igenom: viewtopic.php?f=16&t=148538
#1501233
Skicka tillbaka monterade däck, vilka firmor tar retur på det?
Angående styrstoppet så avgör ju du själv hur mycket du vrider på ratten. Man måste inte köra servon mot styrstoppet :nerd:

205/215 bör sitta fint på 7" också. Går de inte o spacea ut typ 5mm?
#1501254
Hej. Tack för era svar!
Som jag trodde alltså. Går bekosta en retur till Bythjul. 400kr tror jag det kostar. Är huvudet dumt får plånkan lida antar jag.

Däcken är alltså Inte monterade, inte ens fått hem dom så det borde vara lugnt. Tur att jag gick in här och frågade. Som ni skrev kan man ju köra spacers också.
Känns bara jobbigt att paja innerskärmar och så.

Ja jag läste om styrstopp från C70 också, men tänkte att dom kanske inte passade denna.
#1501344
AWD har en HELT annan bakaxel, snarlik volvo 960's(fast utan bladfjädring). Dom har även andra länkarmar och sånna saker.
Hurvida det inverkar på vilka däck man kan ha ska jag faktiskt låta vara osagt... Tror inte det har någon inverkan på en vanlig AWD och FWD - däremot har ju XC-modellerna annan fjädring också, vilket ger mer frigång.
85x70 har dock tyvärr väldigt trånga hjulhus, det kommer man inte ifrån... Går inte direkt jämnföra med t ex 7/940 där man kan vända en långtradare i hjulhusen :-D
Spacers är ingen lösning - inte bak iaf, då det är skärmkanterna(/innerskärmarna) som tar emot först. Man skulle snarare behöva flytta *in* hjulen, inte ut(så bak skulle faktiskt fälgar med lite högre ET fungera bättre). Och fram är det ju att det tar i när man svänger, än mer så om fjädringen samtidigt fjädrar uppåt. Jag kör orginaldimensioner på min V70(205), och det är fasen inte mycket mån till innerskärmarna(fram) vid fullt rattutslag. Jag har faktiskt t om sett spår att däcken varit på och skrapat lite på innerskärmarna med vinterdäcken(också 205'or) vid ett par tillfällen.

C70 har ju exakt samma framvagn som S/V70(det är, trots allt, samma bil i grunden), så styrstopparna passar finfint. Dom är bara lite tjockare än S/V70's. Man kan uppnå samma effekt genom att lägga några brickor(eller en plåt i lämplig tjocklek) mellan S/V70's styrstoppar och länkarmarna.
#1501346
Lucif3r skrev: sön 05 jun 2022, 02:10 AWD har en HELT annan bakaxel, snarlik volvo 960's(fast utan bladfjädring). Dom har även andra länkarmar och sånna saker.
Hurvida det inverkar på vilka däck man kan ha ska jag faktiskt låta vara osagt... Tror inte det har någon inverkan på en vanlig AWD och FWD - däremot har ju XC-modellerna annan fjädring också, vilket ger mer frigång.
85x70 har dock tyvärr väldigt trånga hjulhus, det kommer man inte ifrån... Går inte direkt jämnföra med t ex 7/940 där man kan vända en långtradare i hjulhusen :-D
Spacers är ingen lösning - inte bak iaf, då det är skärmkanterna(/innerskärmarna) som tar emot först. Man skulle snarare behöva flytta *in* hjulen, inte ut(så bak skulle faktiskt fälgar med lite högre ET fungera bättre). Och fram är det ju att det tar i när man svänger, än mer så om fjädringen samtidigt fjädrar uppåt. Jag kör orginaldimensioner på min V70(205), och det är fasen inte mycket mån till innerskärmarna(fram) vid fullt rattutslag. Jag har faktiskt t om sett spår att däcken varit på och skrapat lite på innerskärmarna med vinterdäcken(också 205'or) vid ett par tillfällen.

C70 har ju exakt samma framvagn som S/V70(det är, trots allt, samma bil i grunden), så styrstopparna passar finfint. Dom är bara lite tjockare än S/V70's. Man kan uppnå samma effekt genom att lägga några brickor(eller en plåt i lämplig tjocklek) mellan S/V70's styrstoppar och länkarmarna.
Tack för det informativa svaret. Uppskattas!

Jag tog förnuftet till fånga igår och beställde 215/45-17. Det blev lite dyrare än tänkt, men om det innebär bättre passform och mindre risk för skrap så är det ju värt det i slutändan! Det fick bli GoodYear Eagle F1 Asymmetric 91Y. Lokala däckfirmorna ville ha uppemot 10k för sämre däck färdigmonterade så sparar in några tusen på detta ändå.

Det var så länge sen jag hade en "egen bil" som jag fixar i ordning så är glad för en liten 140Hk bil där hjulen kostar lika mycket som bilen 😅. Vi har en katastrofal 2.5FT som jag är trött på så kul att skruva lite. Såg att BSR har kampanj på optimering av dessa (2000kr). Men är kanske inte värt på en sån här gammal pärla. :)

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]