Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1500780
Länken fungerar ej hos mig men prova enligt nedan

- Fullständig redigerare under der rutan du skriver i
- Ladda upp en bilaga
- Lägg till filer
- Välj fil/bild
#1500788
TakGoken skrev:Hejsan, behöver tips och råd. Hade inne mina fälgar nyligen på lackering till Volvos anthracite färgkod 932. ( ni vet samma färg som fälgarna på 850 t-gul och dom andra 850 R modellerna hade original på de 5-ekrade titan fälgar )

Tyvärr är jag inte nöjd med resultatet då jag anser att färgen inte alls stämmer. Hade själv för många årssedan en 850 med original Titan fälgar och färgen på dom var bra mycket mörkare än färgen på mina ny lackade fälgar. Har pratat med lackeraren om detta och han säger att dom är lackade i färg 932 och att färgen stämmer. Själv anser jag att färgen inte stämmer.

Så min fråga till er på forumet är vad anser ni, stämmer färgen eller inte?

Bild
Kulören är nog rätt men iockmed att det är så många olika veck och ytor i olika vinklar ser den antingen för ljus eller mörk ut. Ställ dig på lite längre håll från bilen så får du bättre uppfattning av färgnyansen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1501076
Nu är det lite svårt att se riktigt tydligt på bilden iom vinklar, ljus osv...Men!
Man kan inte alltid lita fullt ut på biltillverkares kulör koder då dom ibland blir uppdaterade genom åren.
Ex att en kulörkod 1996 kommer åter 2016 men då har ett recept som inte är originalet från 1996 identiskt. (normalt brukar det stå som tillägg till kulören fram t.o.m år xxxx eller modellkod osv, men ibland inte).
Lämnar man bara en kulörkod så är det mao inte helt säkert att det blir samma, en del kulörer har även A/B/C varianter av sig, lite beroende på vilken marknad dom är avsedda för.
Lika så en del skiljer mellan vatten/lösningsmedel baserat osv i nyansen sen på färdig färg.
Hur många myn det är sprutat med, ev färg på grunden osv.

Ända vettiga är att kolla färgkartor och granska super noga innan det sprutas. Eller ännu hellre försöka få några prover sprutade och jämföra med dessa.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503097
SnurreSprätt skrev:Nu är det lite svårt att se riktigt tydligt på bilden iom vinklar, ljus osv...Men!
Man kan inte alltid lita fullt ut på biltillverkares kulör koder då dom ibland blir uppdaterade genom åren.
Ex att en kulörkod 1996 kommer åter 2016 men då har ett recept som inte är originalet från 1996 identiskt. (normalt brukar det stå som tillägg till kulören fram t.o.m år xxxx eller modellkod osv, men ibland inte).
Lämnar man bara en kulörkod så är det mao inte helt säkert att det blir samma, en del kulörer har även A/B/C varianter av sig, lite beroende på vilken marknad dom är avsedda för.
Lika så en del skiljer mellan vatten/lösningsmedel baserat osv i nyansen sen på färdig färg.
Hur många myn det är sprutat med, ev färg på grunden osv.

Ända vettiga är att kolla färgkartor och granska super noga innan det sprutas. Eller ännu hellre försöka få några prover sprutade och jämföra med dessa.
Jag skulle vilja påstå att den nya färgen är rätt. Polera bilen med nått riktigt finkornigt polermedel. Skaffa en excentermaskin för slipning. Finns polerkuddar. Kolla bara så du får rätt diameter på kudden medelhård funkar i alla väder. Hård till röda och gröna bilar om dom är mycket oxiderade. Tryck inte bara låt den dansa på ytan. Gäller även när du ska slipa bort färg.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503098
GLIZ skrev:
SnurreSprätt skrev:Nu är det lite svårt att se riktigt tydligt på bilden iom vinklar, ljus osv...Men!
Man kan inte alltid lita fullt ut på biltillverkares kulör koder då dom ibland blir uppdaterade genom åren.
Ex att en kulörkod 1996 kommer åter 2016 men då har ett recept som inte är originalet från 1996 identiskt. (normalt brukar det stå som tillägg till kulören fram t.o.m år xxxx eller modellkod osv, men ibland inte).
Lämnar man bara en kulörkod så är det mao inte helt säkert att det blir samma, en del kulörer har även A/B/C varianter av sig, lite beroende på vilken marknad dom är avsedda för.
Lika så en del skiljer mellan vatten/lösningsmedel baserat osv i nyansen sen på färdig färg.
Hur många myn det är sprutat med, ev färg på grunden osv.

Ända vettiga är att kolla färgkartor och granska super noga innan det sprutas. Eller ännu hellre försöka få några prover sprutade och jämföra med dessa.
Jag skulle vilja påstå att den nya färgen är rätt. Polera bilen med nått riktigt finkornigt polermedel. Skaffa en excentermaskin för slipning. Finns polerkuddar. Kolla bara så du får rätt diameter på kudden medelhård funkar i alla väder. Hård till röda och gröna bilar om dom är mycket oxiderade. Tryck inte bara låt den dansa på ytan. Gäller även när du ska slipa bort färg.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Polermedel utan silikon i.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]