Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av tbar
#1498115
Hej,

Jag har aldrig polerat en bil men känner att det vore kul att testa detta också... Tittar på lite olika maskiner i nybörjarsegmentet (under 2000:-). Nu kommer jag förmodligen inte använda den mer än ngn gång per år. Ser att Pingens har en 125mm Arcticlean med 9mm slag. De verkar tycka att den är bra men ingen annan har 9mm, utan 15 mm verkar vara "standard".

Finns det någon nackdel med 9mm förutom att det kan ta längre tid att bli klar?
Visst borde det väl gå att sätta en mindre trissa typ 75mm på en 125mm stödplatta (verkar inte finnas mindre sådana)?
Med tanke på hur lite jag kommer använda den - kan det vara värt att titta på Clas Ohlsons HPV720 eller är kvalité därefter?

Tacksam för tips att tänka på.

// Thomas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1498128
Mindre slag kan betyda att du måste flytta maskinen mer frekvent för att undvika polerrosor. En mindre polerhätta kommer alstra mer värme fortare än en större, så det är inget direkt att rekommendera för hobbybruk med begränsad erfarenhet. Dessutom riskerar du ju att råka komma emot med stödplattan om polerhättan är mindre, och det kan ge en rejält tråkig konsekvens...

Jag anser att polermedlet man använder är betydligt viktigare för slutresultatet än prislappen på polermaskinen. Speciellt när man inte står dagarna i ända och polerar.
Visst är det skillnad på billig och dyr maskin, men med så få användningar per år kan man väl argumentera över hurvida den extra kostnaden är värt det eller ej. Det brukar främst vara komfort/vibrationer som är den största skillnaden. Något iaf jag anser man kan leva med som hobbypolerare med sin egen bil, men som skulle vara rent plågeri att använda dagarna i ända.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1498134
Clas har 5-års garanti, Rupes har 12 månader.
Så jag tycker valet är enkelt, Rupes kostar 10ggr mer och garantin har gått ut innan du polerat två bilar på hobbynivå.

Clas väsnas och skakar men det motiverar inte mig att köpa Rupes eller Flex för fantasipengar.
av Filippo76
#1498143
Jag har använt min Classemaskin i ca 3 år nu, och polerat ett gäng bilar med bra resultat. Sen har den 125mm trissa och det räcker utmärkt. Har man några ulltrissor, gul och svart skumpad så kommer man långt.

Den väsnas ja, har fått byta kolen också som följer med extra. Men att betala 3-5k för en Rupes känns inte jättenödvändigt.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]