Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1497234
Hej gott folk!

Är amatör gällande fälgar. Nu har jag precis fått en uppsättning 21” fälgar av en släktning som har nya XC90 från 2021. Själv har jag äldre modellen av XC90 från 2013. Nu till frågan. ET måttet på nya XC90 är 42 och gamla är 49 enligt bultcirkel.org. Behövs det spacers eller är det bara att sätta på fälgen?

Läser man om nya fälgarna ska dom passa xc60, nya xc90 samt v90. Så uppenbarligen rekommenderas dom inte till min modell. Därför skulle hjälp uppskattas av någon som förstår sig på detta med ET.

Kan tilläggas att jag läst forumtråden ang ET men blev inte klokare av den tyvärr.

Tack på förhand!
#1497239
Tack som fan för svar! Så med andra ord bara sätta på dom som dom är? Något annat man ska tänka på när ET skiljer? Att dom hamnar lite längre ut är ju precis som du säger endast för den uppmärksamme :)
#1497240
Ja, det ska inte vara några problem. Det som KAN hända är att fälgarna slår i skärmkanterna vid extrem sänkning och/eller infjädring, men jag vill säga att det krävs betydligt mer än bara 7mm för att det ska hända. Det är mer vanligt på t ex 740 eller 940 med stel axel, där hjulet fysiskt rör sig utåt vid infjädring. Så blir det ju inte på modernare bilar med individuell fjädring av bakhjulen :-)
#1497242
Okej bra att ha i åtanke :) återigen tack för snabbt och bra svar! Skumt då att det står att dom bara passar vissa modeller av volvo. Tycker också det är märkligt att man inte ser fler med gamla xc90 som sätter på fälgar från nya då eftermarknad på gamla lär vara ganska tråkig efter 10+ År :p
Storlek på Skivor/bromsar?

Jag gjorde detta fast på Autodoc. Valde manu[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]