Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1496318
På tal om ålder på däck, min svåger och jag städade undan en massa däck och fälgar från gamla firmabilar som inte finns kvar. Det mesta slängdes men där var 2 st vinterdäck till hans dåvarande firma bil (Opel Vivaro) som jag bytte fälgar på. Och så var där 2 st M&S däck på 4 håls 850 fälgar som jag tog till 745-an fälgarna slängdes jättefina (Volvo original) Alu. fälgar och däcken sitter nu fram på 745-an (som sommardäck). Tillverkade 10.03......20 år gamla nästa höst :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496321
Mer angående däck. Jag blev ju påkörd på höger sida av en Volvo F15 för några år sedan. Det "tog" rakt på centrum på fälgen (navkapseln gick sönder) Sedan började däcken slita precis som på TS bild. Jag kollade med vattenpass cambervinklarna och uppskattar till c:a - 0, 30° på vänster sida (bra) och - 2,30° på höger sida (åt h--te) och c:a - 4 - 5 mm toe-in (alltså toe-ut). Kunde genom att borra nytt hål i fjädertornet flytta fjäderbenet så det blev - 1° (nästan godkänt) och justerade toe-in till c:a + 2 mm som lite kompensation, och det verkar fungerar. Bilen går rakt fram med dessa däck (10 mm kvar), drog åt höger med dom gamla (snedslitna) däcken.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1496327
På min gamla Alfa Giulietta var det väldigt mycket camber på bakdäcken, kikade man bakifrån så var det som att bilen vilade på insidan av däcken och yttersidan stod i luften. Tänkte att det kommer käka däck, men när jag sålde den 4000 mil senare var däcken inte det minsta snedslitna, så jag skulle tro att tow-in eller toe-out är en mycket större bov.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496378
frasse4 skrev:På min gamla Alfa Giulietta var det väldigt mycket camber på bakdäcken
Den var bakhjulsdriven, eller?? Alfasud var framhjuldriven och hade 2 -3° camber på framhjulen.... Så är konstruktionen gjord för det så funkar det. Kommer inte ihåg vad t.ex toe -in var på dessa. Många framhjulsdrivna bilar "på den tiden" hade negativ toe-in, alltså "toe-ut" med någon mm. Från Wikipedia om Alfasud

I slutet av sextiotalet påbörjade Alfas ledning utvecklingen av en ny småbil. Ansvarig för projektet var Rudolf Hruska. Fiat hade visat vägen för hur moderna småbilar skulle byggas, genom att anamma Hundkoje-konceptet med framhjulsdrift och smart paketering på sina 127- och 128-modeller. Därför var det naturligt för Alfa att följa efter. Istället för att använda en tvärställd radmotor satsade Alfa Romeo på en kompakt boxermotor.

Alfas ägare, italienska staten, bestämde att den nya småbilen skulle bli en del av ett industripolitiskt åtgärdspaket, med avsikt att utveckla industrin i de eftersatta, södra delarna av landet. Därför byggdes en helt ny fabrik i Neapel för att bygga den nya bilen, som fick namnet Alfasud, vilket betyder just Alfa syd. Fordonen drabbades tidigt av en mängd kvalitetsrelaterade problem, däribland omfattande rostskador. I efterhand har många av de kvalitetsproblem som Alfasud drabbades av hänförts till att bilarna byggdes av människor med bristande utbildning, låg arbetsmoral och liten yrkeserfarenhet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1496471
Nej den var framhjulsdriven, det är så på många "hot hatch"a. I en kurva med hög fart så deformerar yttre bakdäcket och ger en rak kontaktyta mot körbanan.
av Erik Å
#1496473
Det är så finurligt att om man har man lite lagom caster på framhjulen (caster = lodräta rotationsaxeln genom styrspindeln lutar snett bakåt som på en cykel) så kan man i princip ha noll grader camber. När man svänger t.ex. vänster så kommer höger framhjul att få negativ camber medan det vänstra får positiv pga caster-vinkeln. Vilken tur, det stämmer ju precis med åt vilket håll bilen kränger i kurvan :-D
Av detta skäl så har de flesta nya bilar idag i stort sett noll grader camber på framhjulen. Caster gör det hela mer tungstyrt men har man servo märks det inte.
Bak däremot så har man inte denna anpassning till styrutslaget så där brukar båda hjulen ha -1 till -2 grader camber (aningen "kobent") för att ge bättre grepp i kurvor. Tyvärr straffar det innerhjulet som sätter i innerkanten i asfalten. Men då ska ju merparten av vikten redan ligga på ytterhjulet..
Har man inte krockat eller sänkt bilen så brukar inte camber ändra sig. Undantag för gamla BMW dock :-D
Är framhjulen till synes vinkelräta mot marken och bakhjulen har knappt märkbar "kobenthet" jämfört med framhjulen så är camber (tillräckligt) okej. Snegla på andra bilar på stan.. Caster och KPI ska inte ändra sig så länge man låter bli att krocka.
Toe bör man som sagt kolla med några års mellanrum eftersom den driver då gummibussningarna i länkarmarna sätter sig. Och det får förstås inte finnas glapp i styr-, spindelleder eller länkarmsbussningar, då ändras toe med gaspådraget.

Jag åkte R19 under många år, den skulle faktiskt ha toe-out på framhjulen enligt handboken. Det hängde antagligen ihop med hur länkarmarna flexar på bussningarna, med dragkraft från motorn gick den antagligen mot toe-in. Skräpkonstruktion :-/
På de flesta Volvo verkar det vara toe-in som gäller.

Man kan enkelt kolla toe i samband med skiftet till sommarhjul; Om vinterhjulen snällt står kvar på högkant på ett plant och vågrätt golv så är antagligen camber/toe relativt okej. Vill de envist tippa mot utsidan så har man antagligen för mycket toe-in och tippar de i stället mot insidan så åker man antagligen med toe-out eller för mycket negativ camber.
Tyngdpunkten på fälgarna ligger dock förskjuten en aning mot utsidan pga att ekrar och nav inte är centrerade i djupled utan ligger närmare utsidan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496579
frasse4 skrev: mån 18 apr 2022, 15:48 På min gamla Alfa Giulietta var det väldigt mycket camber på bakdäcken,
Då var det inte denna årsmodeller du hade... :-) :-)
3133a955ebebd4ffc191cc55e1485188.jpg
3133a955ebebd4ffc191cc55e1485188.jpg (106.05 KiB) Visad 670 gånger
En kompis hade en precis en sådan här, den gick som f--en. Den överlevde dock inte första halkan hösten 1973. Det var väldigt nära jag hamnat på taket i samma kurva samma morgon några timmar tidigare på väg till jobbet. Då låg där 3 st bilar på nästan samma ställe. När en jobbarkompis skulle provköra en bil c:a en timme senare låg där 5 bilar. När han justerat motorn och körde en runda till låg där 7 bilar. Bl.a då denna Alfa Romeo som vi servarde på verkstan några veckor innan. Några blev skrot, bl.a Alfan men inga allvarliga personskador. Han som körde Alfan är född och uppvuxen en km från denna (på vintern ökända) kurva (som byggdes om och rätades ut på -90-talet) och hade sedan 10-års ålder med traktor dragit upp bilar från denna åker varje vinter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496583
Erik Å skrev:Jag åkte R19 under många år, den skulle faktiskt ha toe-out på framhjulen enligt handboken. Det hängde antagligen ihop med hur länkarmarna flexar på bussningarna,
Hade en Renault 18 kombi som firmabil på mitt sista jobb som bilmek, slutade 1985 i september. Har för mig att dom flesta (i alla fall då, äldre) framhjulsdrivna bilar hade minus toe-in. På den tiden ingick det ofta i vanlig service att kolla inställningen av framvagnen (bak var det nästan utan undantag stel axel)
av Erik Å
#1496602
lennarte skrev: ons 20 apr 2022, 19:45 .. (bak var det nästan utan undantag stel axel)
R19 hade individuell torsionsfjädring bak (ärvd från R5) med krängningshämmare så den var relativt stabil med avseende på toe och camber. Samma bakaxel satt bl.a. på Kangoo, fördelen var att den inkräktade minimalt på bagageutrymmet. Dessvärre satte sig torsionsstavarna med åren så alla bilarna fick "häng" i bakänden med tiden.
Sen går det inte att vibrationsisolera en torsionsaxel genom att använda silent blocks; den måste sitta stumt i bottenplåten för att kunna överföra torsions-momentet. Vibrationer och stomljud från hjulen sprids alltså direkt ut i karossen. Det märktes vid långturer :-/
Toe på framaxeln behövde kollas varje eller möjligen vartannat år. Volvon stod mer rätt efter 5 år än Renaulten gjorde efter ett enda år :oops:
R5 kallades ju "Le Car". Jag kallade min R19 Le Crap. Konstruerad och byggd för ett kort men intensivt liv i paristrafiken :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496616
Erik Å skrev:R19 hade individuell torsionsfjädring bak (ärvd från R5)
Alla Renault (och även en del andra) hade denna bakvagn som kom med Renaults framhjuldrivna bilar (4 1961 och 16 1965). Förut var det bakhjulsdrift och "svansmotor", men till skillnad mot VW var dom vattenkylda. Renault 8 och 10 hade slutet kylsysten redan tidigt -60-tal med expansionskärl av glas. Sådana har jag bytt många under dom åren, slogs sönder av stenskott.... :-o Annars var det trevliga bilar, kördes mycket i Rally (8 Gordini) och 10 hade skivbroms på alla 4 hjulen.

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]