Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1496166
Hej,

Jag har har en V70N II -08 som jag haft par år och har fungerat utmärkt!

Vit byte av däck uppmärksammar jag dock att det är näst inställ hål på ett av sommardäcken!? Efter närmare titt så är det extremt snedlitet, även övriga däck är rejält snedlitna på insidan. Första tanken är hjulinställning men man undrar hur det kunnat bli så här dåligt? Och som hjulinställning kommer räcka?

Bild
Bild
Bild

Jag har fått hem nya sommardäck(Hankook Ventus Prime 3 K125 225/50R17 98W XL) så detta kommer såklart kasseras men det bheövs uppenbarligen en åtgärdsplan så att inte de nya däckan går samma öde till mötes.
av snowman
#1496181
Det söndriga däcket skulle sitta vänster fram men samtliga däck hade liknande slitage, möjligen något mindre men fortfarande väldigt tydligt snedslitna.

Viktindex och lufttryck kontrolleras regelbundet så då är det hjulinställning som gäller, har dock aldrig sett så pass mycket snedslitning och inte på alla däck samtidigt.
av Erik Å
#1496192
Du har nog fått rejält med toe- out på framhjulen där det ska vara aningen toe-in.
Toe ändras då gummibussningarna i länkarmarna sätter sig, man bör nog kolla hjulinställningen typ vart 4:e år. Alternativt hålla järnkoll på hur däcken slits.. ;-)
Kolla också att det inte är glapp i styrlederna (ryck/tryck på hjulen kl 9/3)
Dåliga länkarmsbussningar gör också att toe växlar hej vilt mellan gaspådrag och inbromsning..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496291
Det kan vara "naturligt" slitage också, fjädringen "sätter sig" under åren. Moderna bilar ändrar "vinklarna" mer än äldre p.g.a mer komplicerad konstruktion. Framför allt bakvagnen är såå mycket er komplicerad än äldre modeller.
Undrar hur dessa däck ser ut efter några säsonger.... :-o :-o
Ett exempel på att "vilja men inta kunna", eller ett smart sätt att få plats med alldeles för breda däck innanför skärmkanten. Det är ju trots allt lag på det i dom flesta länder
overkill_tuned_vip_car_off_camber.jpg
overkill_tuned_vip_car_off_camber.jpg (78.88 KiB) Visad 3795 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1496299
... Fast för att slita så mycket på däcken som i TS' fall enbart med camber(som är det som ändras med slitna fjädrar, eller sänking) så lär man nog ha än värre camber än den ovanvisade bilden.
Nä, sånt där extremt slitage är nästan garanterat toe'n som är åt h-e. Som erik säger så handlar det om onormalt mycket toe out, eftersom det är insidan av däcket som slitits.

Orkar man läsa lite engelska så är hjulinställning och dess effekter rätt bra beskrivet här: https://cartreatments.com/what-is-toe/
av KalleJ
#1496303
Håller med Lucifer har kört med 2.5grader camber sådär ser de inte ut. Mer jämnt fördelat över ena halvan och mindre slitet på utsidan.
För lågt däcktryck trasig dämpare och säkert en fjäder som tappat ett varv, ihop med dåliga hjulvinklar eller annat glapp.

In på besiktningen med deras skaktest så hittar de nog felet. Kostar att byta delar och göra hjulinställning sen dok.

Edit: Gamla skitdäck också :P
av Volvoold
#1496306
lennarte skrev: mån 18 apr 2022, 08:58 Det kan vara "naturligt" slitage också, fjädringen "sätter sig" under åren. Moderna bilar ändrar "vinklarna" mer än äldre p.g.a mer komplicerad konstruktion. Framför allt bakvagnen är såå mycket er komplicerad än äldre modeller.
Undrar hur dessa däck ser ut efter några säsonger.... :-o :-o
Ett exempel på att "vilja men inta kunna", eller ett smart sätt att få plats med alldeles för breda däck innanför skärmkanten. Det är ju trots allt lag på det i dom flesta länder
overkill_tuned_vip_car_off_camber.jpg
Det var en kul bild. Ja tiderna förändras. :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1496308
GT-mannen skrev: mån 18 apr 2022, 10:27 Är det bara jag som har noterat datummärkningen (bild 2). Det däcket (och troligtvis de andra) är tillverkat vecka 42 2011.

/Håkan
Det första jag såg, störd. Men jag tänkte att det inte spelar någon roll för slitaget.
Farsan bytte sina fina vinterdäck förra året, de gamla var från 2005 😂

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]