Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1495451
yrrol3 skrev:V70 2016

Original: 235/40-18 = 645.2 diameter.
Alternativ: 235/45-18 = 668.7 diameter (+3,64% hastighetsmätaren visar 103.64)
Alternativ: 225/45-18 = 659.7 diameter (+2,25% hastighetsmätaren visar 102.25)

När jag läste på elbilsforum så nämnde en att smalare däck kan bli hårdare och genom det föra mer oväsen.
- Och man ska undvika spikskydd och allt sånt som bidrar till styvare gummi.

Har någon av er gjort liknande profilförändring och kan säga om det gav bra eller dåligt resultat?
1. När hastighetsmätaren visar "fel" kommer bränsleföbrukningen att visa fel med.
2. Olika däcktillverkare byter gummiblandningen vid olika dimensioner, så att säga att 225 är hårdare än 235 rent allmänt är inkorrekt. Fråga tillverkaren om de har ändrat gummiblandningen.
#1495452
@KalleJ

Ja precis, och det blir samma därför att styvheten behöver öka när profilen ökar för att däcksidorna inte ska vika sig mer pga den ökade profilhöjden.

Jag håller förvisso med om att hjulhusen är så pass mycket större än gamla V70n att det till skillnad från den senare säkert funkar med 225/45. Ett annat alternativ är att köpa kvalitetsdäck i rekommenderad dimension från första början istället för att experimentera om det nu är en så avgränsad sak som vägbuller som är problemet.

Menmen. To each his own.
av KalleJ
#1495453
Däcksidor skiljer sig mycket bland olika tillverkare och däck-modeller.
Högre däcksida ger mer höjd och volym för dämpning. Så tror inte det är givet att det ger varken mer eller mindre däckbuller av den orsaken.
Kolla några videor ifrån tyrereviews där han jämför komfort och NVH, tråkigt att de aldrig nämns vilket däcktryck som körts i testerna bara.
av yrrol3
#1495475
Flesta tester pekar ut Michelin Pilot Sport 4S. Är det dessa ni tänker på?

Bredden är ni eniga om att den inte bör vara smalare än 235.

Men tror ni på min idé att gå upp i höjdprofil till 45?

Alla vill väl ha ballongdäck? Vad kör XC90 med? ;-)


- ifall man har sportmodell så fick man 19". Måste dessa ägare be en verkstad att ändra hastighetsmätar-tolkaren då eller märks det inte i verkligheten när en med 19" sommar byter till 17" vinter?
#1495635
Michelin pilot sport 4s är ett "ultra"högpresterande däck, ersättaren till supersport och snäppet under Cup2orna som är ett gatlegalt track-day däck. Ett superbra däck men inte det första man kanske tittar efter om det främst är komfort man är ute efter. Michelin är bara ett exempel på en leverantör av kvalitetsdäck men om det just är michelin som lockar så är Michelin Primacy det mest lämpade till en familjevagn. Under alla omständigheter är Michelin Pilot sport 4 eller nya 5 också bättre däck för mer vanliga bilar. Michelin PS4 och PS4s är tyvärr rätt välkända för att slitas fort.

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]