Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1495434
V70 2016

Nu är det dags att byta mina hemskt bullriga Landsail LS588UPH 235/40-18 till något som väsnas mindre.
Så det enda logiska är ju att överväga samma fabrikat fast annan modell: Qirin 990
bara för att alla reviews säger att dessa 'också' är tysta.

Men jag överväger Att välja 45profil istället för 40.
För att jag värderar ljudnivå mer än look. (Håller ett öga öppet för 17" så man kan ha lite fläskigare däck.)
Kanske 225 istället för 235.

- Allt som manualen inte föreslår.

Original: 235/40-18 = 645.2 diameter.
Alternativ: 235/45-18 = 668.7 diameter (+3,64% hastighetsmätaren visar 103.64)
Alternativ: 225/45-18 = 659.7 diameter (+2,25% hastighetsmätaren visar 102.25)

När jag läste på elbilsforum så nämnde en att smalare däck kan bli hårdare och genom det föra mer oväsen.
- Och man ska undvika spikskydd och allt sånt som bidrar till styvare gummi.

Har någon av er gjort liknande profilförändring och kan säga om det gav bra eller dåligt resultat?
#1495436
yrrol3 skrev: sön 10 apr 2022, 13:31 V70 2016

Nu är det dags att byta mina hemskt bullriga Landsail LS588UPH 235/40-18 till något som väsnas mindre.
Så det enda logiska är ju att överväga samma fabrikat fast annan modell: Qirin 990
bara för att alla reviews säger att dessa 'också' är tysta.

Men jag överväger Att välja 45profil istället för 40.
För att jag värderar ljudnivå mer än look. (Håller ett öga öppet för 17" så man kan ha lite fläskigare däck.)
Kanske 225 istället för 235.

- Allt som manualen inte föreslår.

Original: 235/40-18 = 645.2 diameter.
Alternativ: 235/45-18 = 668.7 diameter (+3,64% hastighetsmätaren visar 103.64)
Alternativ: 225/45-18 = 659.7 diameter (+2,25% hastighetsmätaren visar 102.25)

När jag läste på elbilsforum så nämnde en att smalare däck kan bli hårdare och genom det föra mer oväsen.
- Och man ska undvika spikskydd och allt sånt som bidrar till styvare gummi.

Har någon av er gjort liknande profilförändring och kan säga om det gav bra eller dåligt resultat?
oklart vad det gäller ljudnivån/oväsen kontra original-däckdimension men båda alternativt funkar på V70 iaf, det tar inte i någonstans. 245/45 funkar också
#1495437
Jag personligen kör ett annat bilmärke som har 225/55/18 med komfortdäck från Michelin. Komforten är oslagbar, alla vibrationer och oljud absorberas i däcken. Vägskador förs inte in i kupén. Det blir en oerhört surrealistisk känsla där man luras och tror man står still. Mina vinterdäck är snäppet tjockare de har 225/60/17.

Om du är inne på att minska bullret så kan jag ge ett slag för att ha korrekt däcktryck. Har för mig det finns något som heter komfortdäcktryck och att man då inte får köra med mer än 160 (kolla vad din manual säger om detta). Det du behöver köpa är en bra tryckmätare så får du mäta trycket på däcken efter att bilen stått under natten. Sen får man öka eller minska oavsett vad pumpen säger vid bensinstationen eftersom däcken då är varma och ger mer tryck. Bästa är ju om man har en kompressor hemma.
av KalleJ
#1495438
Hur breda fälgar har du? 225 är väl något billigare.
Slitna sommardäck låter ju allmänt mer, speciellt om gummit hunnit hårdna lite jämfört med nya glöm inte de.

+1 Egen däcktrycksmätare och mät däcktrycket på en morgon innan solen ligger på.
#1495444
Smalare däck innebär i regel att lastindex är lägre. Det betyder att däckets sidor är mjukare.

18" fälg på volvo V70 2016 innebär 235 för att va korrekt. Alla 18" på P2 och P3 är 8" och ska egentligen ha 235, undantaget Odysseus ocj eventuellt någon mer som skulle ha 245 på dom tidiga årsmodellerna av V70II, men Odysseus är 5mm bredare än Volvos övriga 8" fälg. Så på frågan, vilken bredd ska man köra? 245 om man är rädd för trotoarkanter och ska lasta mycket. 235 om det ska va rätt och 225 om man är snål för den dimensionen kostar alltid beskedligt mycket mindre.

Sen om man tycker däcken bullrar så är rekommendationen att vända sig till Michelin och inte till Landsail.
#1495446
KalleJ skrev: sön 10 apr 2022, 15:06 @rosefors,
Pan fälgen och en hel hög andra fälgar finns i 18x7.5 t.o.m 19x7.5 till XC60
https://www2.bilia.se/dack/falgar/volvo ... _31373917/

På 8" kommer ju V90 med 225/55x17.
Men ja 235 ger bäst fälgskydd och lastindex på 18" Det stämmer.
Ja det var mer än vad jag hade koll på, vilket samtidigt är lite lustigt för rekommendationen till Pan-fälgen är 235 medan däcktillverkarnas rekommendation brukar landa på 225 för en 7.5" fälg vilker var fallet på volvos tidigare 18" för gamla P80/850 som exempelvis triton. Så man kanske ska titta på rekommenderad däckbredd snarare än vad det står på fälgen. 2016 V70 är godkänd med 235 men inte 245.

Alla 8" fälg är som sagt inte lika breda och det kanske även gäller 7.5".
av KalleJ
#1495447
@rosefors,

Nja jo lite varierar säkert fälgarna. Men det gör däck också, speciellt slitbanan.
Det intressanta är att V90 17x8 är ca 1kg lättare än V70 17x7.5.
Så kolla V90 vikterna jämfört med V70 fälgarna innan ni shoppar.

Blev ett par beg V90 fälgar till min S80 som jag inte hunnit sätta på ännu.
#1495449
@KalleJ absolut helt rätt att det finns stor variation på slitbanans bredd trots samma dimension men det som är av intresesse för bilen är vilken lastindex däcken har och den står alltid i relation till bredden. Så även om det finns 7.5" fälg i 18" för V70II så är rekommendationen på bredden mig veterligen aldrig under 235 som har en rekommenderad fälgbredd på 8", men rätta mig gärna om jag har fel.
av KalleJ
#1495450
@rosefors,
Stämmer säkert men 235/40x18 som är en av standard storlekarna på V70 har 95 lastindex.
Det har 225/45x18 också.... :bored:

Därför jag frågar vilken bredd fälgarna hade.
Vill han köra 225/45x18 är det inget som hindrar honom. Mer än att man eventuellt tappar lite fälgskydd.
Samt får lite bättre bränsleförbrukning jämfört med 235/45 och kostar mindre...

Alla sätt är bra förutom de dåliga :-)

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]