- sön 10 apr 2022, 13:31
#1495434
V70 2016
Nu är det dags att byta mina hemskt bullriga Landsail LS588UPH 235/40-18 till något som väsnas mindre.
Så det enda logiska är ju att överväga samma fabrikat fast annan modell: Qirin 990
bara för att alla reviews säger att dessa 'också' är tysta.
Men jag överväger Att välja 45profil istället för 40.
För att jag värderar ljudnivå mer än look. (Håller ett öga öppet för 17" så man kan ha lite fläskigare däck.)
Kanske 225 istället för 235.
- Allt som manualen inte föreslår.
Original: 235/40-18 = 645.2 diameter.
Alternativ: 235/45-18 = 668.7 diameter (+3,64% hastighetsmätaren visar 103.64)
Alternativ: 225/45-18 = 659.7 diameter (+2,25% hastighetsmätaren visar 102.25)
När jag läste på elbilsforum så nämnde en att smalare däck kan bli hårdare och genom det föra mer oväsen.
- Och man ska undvika spikskydd och allt sånt som bidrar till styvare gummi.
Har någon av er gjort liknande profilförändring och kan säga om det gav bra eller dåligt resultat?
Nu är det dags att byta mina hemskt bullriga Landsail LS588UPH 235/40-18 till något som väsnas mindre.
Så det enda logiska är ju att överväga samma fabrikat fast annan modell: Qirin 990
bara för att alla reviews säger att dessa 'också' är tysta.
Men jag överväger Att välja 45profil istället för 40.
För att jag värderar ljudnivå mer än look. (Håller ett öga öppet för 17" så man kan ha lite fläskigare däck.)
Kanske 225 istället för 235.
- Allt som manualen inte föreslår.
Original: 235/40-18 = 645.2 diameter.
Alternativ: 235/45-18 = 668.7 diameter (+3,64% hastighetsmätaren visar 103.64)
Alternativ: 225/45-18 = 659.7 diameter (+2,25% hastighetsmätaren visar 102.25)
När jag läste på elbilsforum så nämnde en att smalare däck kan bli hårdare och genom det föra mer oväsen.
- Och man ska undvika spikskydd och allt sånt som bidrar till styvare gummi.
Har någon av er gjort liknande profilförändring och kan säga om det gav bra eller dåligt resultat?