Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1492255
Har nu kört en vinter med vår nya Subaru XV och tvättat den hemma på infarten några gånger, även någon gång i biltvätt. Funderar nu på något lackskydd av enklare typ, kanske på spray? Det har ju hänt massor sedan jag vaxade Passaten för typ 15 år sedan. Då använde jag Sonax flytande vax och det håller än??? I alla fall blev det inte gjort fler gånger :-( . Lacken på den bilen höll sig otroligt bra under alla år trots inget vidare underhåll, stod dock alltid i carporten.
Kollar lite idag på nätet och sprayvax verkar vara ett smidigt sätt, i alla fall på en ny bil. Detta har jag aldrig provat, hur funkar det på plastdetaljer? Finns ju en del sådana numera, förr fick man ju maskera sådant annars blev det missfärgat.
Några bra idéer?
Ni sköter säkert era bilar bättre än jag gjort dom senaste 20 åren. Axlar och knä krånglar så allt tar ju längre tid numera.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1492256
Kommer säkert många förslag, men kör du typ Bollnäs bilvård degreaser då och då samt delar iron x är du bra på det. Kanske "claya" någon gång varje år om knäna klarar. Sen på med ett sprayvax. Har nog kört mest med maguiars snabbvax samt "rosa sås" från bollnäs. Ibland firat med att lägga ett lager carnubavax, finns som spray med.

Ett bra underarbete är enligt mig bättre än ett bra vax

Till fälgarna fungerar deras wheelcleaner acid

Kommer säkert fler bra tips nu som på beställning ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1492259
Ja, det finns nog lika många idéer som skribenter här på forumet. :-)

Här kommer mina tips/idéer på lackskydd/bilvård om man vill få det bra men samtidigt relativt enkelt.

King Carthur Ceramic Shampoo: https://www.autodude.se/sv/produkt/bils ... ic_shampoo
Snabbförsegling Gyeon Q²M WetCoat: https://www.autodude.se/sv/produkt/snab ... m_wet_coat
Fälgrengöring Autodude: https://www.autodude.se/sv/produkt/falg ... g_autodude
Flygrostlösare i någon form, som tar bort järnpartiklar etc. från lacken efter vintern: https://www.autodude.se/sv/c/flygrostlosare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492307
Var förbi Clas Ohlson och tittade in efter vad dom hade. Detta har fått bra recensioner, någon av er som använt det? Verkar vara lättanvänt i alla fall
9663669829662.jpg
9663669829662.jpg (130.52 KiB) Visad 4237 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492717
StefanN skrev:Räcker typ mellan tvättarna, vill man ha nåt hållbart är det keramiskt som gäller.
Det blir väl då ungefär som och torka bilen med sämkskin. Får inhandla och prova.
av VolvoJull3
#1492877
Jag har använt det där spraywaxet från sonax och det håller inte speciellt länge om du endast använder det ensamt. Jag har waxat bilen med Fusso coat på våren hand pålagt och kört deras spray wax efter varannan tvätt. Det har hållt otroligt bra, samt att bilen är otroligt lätt tvättad.

Allt finns att köpa på autodude.se
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1492948
Sonax är väl inget topp-märke direkt. Vill du ha "det bästa" - som man ofta troligen vill på en ny eller nylackad bil så föreslår jag att du åker till en rekondfirma och hör med dom vad dom använder :-)
Så gjorde jag när min förra 945a blev omlackad. Tyvärr är det för många år sedan för att jag ska komma ihåg vad det var dom rekommenderade :P Men bra skit var det, höll nästan en hel sommar med 2 (hand)tvättar i månaden.

... Och nu blev jag att sakna den bilen igen... :crying:
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1492983
Prova med dom grejerna fjohan82 listar, de är lättanvända och jag tror du kommer bli rätt överraskad av resultat och hållbarhet
av UnleashFusion
#1492995
Kan definitivt rekommendera Gyeon Wet Coat, så lättanvänd. Bra avrinning trots att bilen används dagligen. Avrinningen är kvar på bilen efter 2-3månader efter använt produkt(mitt rekord för hållbarheten höll ~4månader efter senast tvätt. Självklart sitter det kvar smuts pga. vintern men kallavfettning och avfettning som underhåll/snabbtvätt räcker ganska långt.

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]