Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1486994
vsjutti07 skrev: tor 03 feb 2022, 00:21 Tror att V70-n får ett lyft jämfört med plåt + plastsidor.
Jag åkte på stålfälgar vintertid från början men fick för mig att bromsarna rostar fortare eftersom det är mindre med "vädringshål" i stål- jämfört med aluminiumfälgar. Sen rostar stål uppenbarligen rätt fort.. :-/
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1487091
Erik Å skrev: Jag åkte på stålfälgar vintertid från början men fick för mig att bromsarna rostar fortare eftersom det är mindre med "vädringshål" i stål- jämfört med aluminiumfälgar. Sen rostar stål uppenbarligen rätt fort.. :-/
Bromsarna rostar om de inte används :x
Med vettig motion håller de sig fräscha, genom att man ser till att kolvarna i oken rör sig obehindrat.
Long story: för länge sedan (1974-1999) konsumerade jag ett antal Cittror med gashydraulisk fjädring. Den funktionen hade som extra finess att bromsarna bak var lastkännande, bra att ha innan ABS var uppfunnet. Det innebar samtidigt att det fanns risk för att bromsarna bak sällan rörde sig om bilen kördes olastad. Min "husdoktor" gav mig följande förhållningsorder:
- tryck bromspedalen hårt i botten minst en gång om dagen - STILLASTÅENDE var ok
- bromsa lite halvhårt då och då under körning för att riva av ev ytrost
Jag har använt delen STILLASTÅENDE hårdbromsning på mina Volvo också, och hittills har jag klarat mig från fastnande bromsar/rostiga skivor. :-o
av Erik Å
#1487106
Aha, jag har helt andra principer för bromsunderhållet :-D Ska man köra en gammal Volvo på 0.65 så krävs aktiv motionering av bromsoken typ en gång i veckan..
viewtopic.php?f=16&t=153676
Men iallafall, med "öppna" fälgar så torkar allt upp snabbare än med stålfälgar som stänger in fukten, det anser jag vara bevisat vid det här laget :P

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]