Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1485437
Mina vinterplåtfälgar ska till hösten ersättas av en omgång Cetus (gamla 15" för 850) som jag har köpt. De är i bra skick, men behöver bättringsmålas. Eventuellt måste insidorna slipas av lite och helsprayas eftersom ytan har fastsittande bromsdamm (trots tvätt med Sonax dundermedel) plus en massa små gropar.
I en annan tråd såg jag att färgkoden för Cetus är 931. Om en Volvohandlare inte har den färgen: vilken kod är mest lik 931?
Kan Biltema ha något bra?
Jag har testat lite på utsidan med 426, som funkar rätt bra.
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1486638
Vid jämförelse visar det sig att färgerna 931 (nominellt rätt för Cetus) och 426 (finns hos Biltema) är väldigt, väldigt lika. Tyvärr är dessa färger liiite, liiite för mörka på dessa gamla fälgar, men om man kollar på lite avstånd, så ser det hyggligt ut.
Skillnaden i kulör syns på den nedre bilden, där jag fyllde i en repa på den nedre delen av centrumkåpan.

Och - det ska bli vinterfälgar, som ändå kommer att vara sk*tiga hela tiden :-(
220130 Cetus klara 1 x.jpg
220130 Cetus klara 1 x.jpg (584.18 KiB) Visad 2835 gånger
220130 Cetus klara 5x.jpg
220130 Cetus klara 5x.jpg (368.68 KiB) Visad 2835 gånger
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1486985
Erik Å skrev: ons 02 feb 2022, 22:45 Ser ju ut som sprillans nya :-D
Blir lite avis. Måste nog piffa upp mina vinter-Ariane, de börjar se lite vissna ut.
He-he, det är bara att planera för ett projekt under sommaren :x
Jag satte .... typ ... 6-8 timmar på att dubbeltvätta/borsta, slipa/spraya insidor, prickbättra utsidor och vaxa.
Peng: 800 spänn fälgar + 300 kr tvätt och färg. Två av däcken (Hankook Vetus Prime 3) har 6 mm kvar så det blir kanske några 100-ingar på Blocket.
Hygglig peng för nya fälgar :-D
Bilden visar mitt förra åkeri, med just Cetus. Tror att V70-n får ett lyft jämfört med plåt + plastsidor.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]