Sida 1 av 1
Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 11:15
av tuxer
Köpte en V70, 2015 i somras. Vinterdäcken hade förra ägaren haft på däckhotell.
Däcken är numrerade 1, 2 , 3 och 4.
Hittar ingen annan märkning som skulle kunna identifiera var de skall sitta.
Någon som vet om siffrorna motsvarar platsen de skall sitta på?
Re: Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 11:37
av Micce1980
Normalt ska ju de med mest mönsrdjup sitta bak, så bara att mäta. Många o andra sidan, inklusive däckverkstäder gör tvärtom för att få ett jämnare slitage. Mät de och skiljer det inte något nämnvärt hade jag satt de med mest mönsterdjup fram.
(Får väl f-n för det nu men men)
Jag märker aldrig vid avmontering, mäter mönsterdjup innan montering istället med ett skjutmått
Re: Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 12:13
av berrabus
Micce1980 skrev:Normalt ska ju de med mest mönsrdjup sitta bak, så bara att mäta. Många o andra sidan, inklusive däckverkstäder gör tvärtom för att få ett jämnare slitage. Mät de och skiljer det inte något nämnvärt hade jag satt de med mest mönsterdjup fram. (Får väl f-n för det nu men men)
Jag märker aldrig vid avmontering, mäter mönsterdjup innan montering istället med ett skjutmått
Samma här
Re: Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 12:16
av William85
Kolla efter rotationspil för att iaf få däcken på rätt sida, sen som ovanstående försök para ihop dem efter mönsterdjup på samma axel.
Jag brukar köra samma skifte mellan fram/bak som ovanstående för att hålla slitaget inom nån millimeter från varann och slitaget så likt som det går genom däckens livslängd. Det är i teorin rätt att bästa däcken ska sitta bak men är väl i sig ett misslyckande att det fått bli den situationen från första början.
Re: Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 13:54
av Cotag
Vad jag "lärt" mig så ska man aldrig vända rotation på ett vanligt radialdäck, det kan ge upphov till obalans. Speciellt viktigt också om det är dubbdäck, dubben kan lättare lossna vid rotationsändring.
Kolla efter rotationspilar som tidigare skrivet.
Re: Däckhotell, bara märkt med 1,2,3 och 4
Postat: sön 21 nov 2021, 14:21
av MarcusJ
Kolla eventuell märkning för rotationsriktning (inside/outside bör den som krängt på däcket på fälgen haft koll på) och sätt bäst mönster bak om det skiljer mer än en mm i mönsterdjup.