Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av tuxer
#1475083
Köpte en V70, 2015 i somras. Vinterdäcken hade förra ägaren haft på däckhotell.
Däcken är numrerade 1, 2 , 3 och 4.
Hittar ingen annan märkning som skulle kunna identifiera var de skall sitta.
Någon som vet om siffrorna motsvarar platsen de skall sitta på?
#1475087
Normalt ska ju de med mest mönsrdjup sitta bak, så bara att mäta. Många o andra sidan, inklusive däckverkstäder gör tvärtom för att få ett jämnare slitage. Mät de och skiljer det inte något nämnvärt hade jag satt de med mest mönsterdjup fram. (Får väl f-n för det nu men men) ;-)

Jag märker aldrig vid avmontering, mäter mönsterdjup innan montering istället med ett skjutmått
#1475093
Micce1980 skrev:Normalt ska ju de med mest mönsrdjup sitta bak, så bara att mäta. Många o andra sidan, inklusive däckverkstäder gör tvärtom för att få ett jämnare slitage. Mät de och skiljer det inte något nämnvärt hade jag satt de med mest mönsterdjup fram. (Får väl f-n för det nu men men) ;-)

Jag märker aldrig vid avmontering, mäter mönsterdjup innan montering istället med ett skjutmått
Samma här
#1475094
Kolla efter rotationspil för att iaf få däcken på rätt sida, sen som ovanstående försök para ihop dem efter mönsterdjup på samma axel.

Jag brukar köra samma skifte mellan fram/bak som ovanstående för att hålla slitaget inom nån millimeter från varann och slitaget så likt som det går genom däckens livslängd. Det är i teorin rätt att bästa däcken ska sitta bak men är väl i sig ett misslyckande att det fått bli den situationen från första början.
#1475110
Vad jag "lärt" mig så ska man aldrig vända rotation på ett vanligt radialdäck, det kan ge upphov till obalans. Speciellt viktigt också om det är dubbdäck, dubben kan lättare lossna vid rotationsändring.
Kolla efter rotationspilar som tidigare skrivet.
#1475115
Kolla eventuell märkning för rotationsriktning (inside/outside bör den som krängt på däcket på fälgen haft koll på) och sätt bäst mönster bak om det skiljer mer än en mm i mönsterdjup.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...