Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Volvoeller
#1473407
Hello!

Går i tankarna på att smäcka på något lackskydd på nya bilen. Volvo handlarn ville sälja på mig deras /Volvos lackbehandling innan leverans men jag är skeptisk till det. Jag har behandlat en bil en gång med permashine för många år sedan men jag gissar att det hänt en del! Vad ska man köra på? Finns ju så mycket. Ceramic pro,labocosmetica, ditech för att nämna några.
Vad kör ni och vad har ni testat? Är Volvos bra? Är inte intresserad av att göra arbetet själv.
av KalleJ
#1473414
Släng på clearbra eller någon annan "osynlig" folieringsfilm istället? Eller ännu mer permanent lämna in o lägg på fler lager klarlack :P

Visst har "wax" utvecklats men de skyddar inte bättre mot stenskott än tidigare iaf.
av Lockis
#1473437
Lobocut skrev:Bara så du vet, du förlorar garantin på lacken, om du använder något annat än Volvos lackskydd.
.... Hur tänker du att man skulle bevisa att man använt något annat då tänker du?

Denna kommentaren är återkommande på alla som ställer frågan.
Men det är ett j*kla skitsnack. Det finns inget som helst sätt för volvo att bevisa att du använt något annat.
Det bästa var dessutom när min ÅF la på något helt annat än "volvos egna" på min. Med kommentaren "Volvos egna är skit"...

Lägg på vad du vill.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1473438
Har haft Ditec i över 20 år på mina ny bilar. Inga problem med garantier på lacken. Enligt mitt Diteccenter lämnar Bilia emellanåt helt nya bilar till dom för Ditecbehandling innan bilen lämnas till ny ägare.
av Lobocut
#1473487
Lockis skrev: ons 10 nov 2021, 09:11
Lobocut skrev:Bara så du vet, du förlorar garantin på lacken, om du använder något annat än Volvos lackskydd.
.... Hur tänker du att man skulle bevisa att man använt något annat då tänker du?

Denna kommentaren är återkommande på alla som ställer frågan.
Men det är ett j*kla skitsnack. Det finns inget som helst sätt för volvo att bevisa att du använt något annat.
Det bästa var dessutom när min ÅF la på något helt annat än "volvos egna" på min. Med kommentaren "Volvos egna är skit"...

Lägg på vad du vill.

Man ser på lacken om den är behandlad. Tycker då Volvo att den är behandlad av någon form av lackskydd, då blir det du som ska visa kvitto på vad som har lagts på. Kan du då inte visa att det är volvos godkända lackskydd, då kommer du bli nekad garanti på lacken, om du skulle få problem med det.
av Lobocut
#1473489
epostaren skrev: ons 10 nov 2021, 09:24 Har haft Ditec i över 20 år på mina ny bilar. Inga problem med garantier på lacken. Enligt mitt Diteccenter lämnar Bilia emellanåt helt nya bilar till dom för Ditecbehandling innan bilen lämnas till ny ägare.
Om återförsäljaren lämnar in bilen, då faller ju garantin på dom. Sedan kan ju även detta Diteccenter, använda sig av just volvos godkända lackskydd på endast bilar från Volvoåterförsäljaren.

Lämnar man in bilen på eget bevåg, då bör man ställa frågan, om firman tar över garantin på lacken.
av Lobocut
#1473524
epostaren skrev: ons 10 nov 2021, 20:27 Det Ditec-center där jag lämnar in min bil gör som sagt var en del Ditecbehandlingar åt Bilia. Ditec garanterar även mot ev. lackskador: https://media.diteceskilstuna.se/2017/0 ... aranti.pdf
Så länge som det finns ett papper på att dom tar över garantin på lacken, kör på. Dock är detta dokument gammalt, och inte skrivet av nuvarande VD. Något liknade dokument hittar jag inte på deras hemsida https://www.ditec.se/
av Lockis
#1473714
Lobocut skrev:
Lockis skrev: ons 10 nov 2021, 09:11
Lobocut skrev:Bara så du vet, du förlorar garantin på lacken, om du använder något annat än Volvos lackskydd.
.... Hur tänker du att man skulle bevisa att man använt något annat då tänker du?

Denna kommentaren är återkommande på alla som ställer frågan.
Men det är ett j*kla skitsnack. Det finns inget som helst sätt för volvo att bevisa att du använt något annat.
Det bästa var dessutom när min ÅF la på något helt annat än "volvos egna" på min. Med kommentaren "Volvos egna är skit"...

Lägg på vad du vill.

Man ser på lacken om den är behandlad. Tycker då Volvo att den är behandlad av någon form av lackskydd, då blir det du som ska visa kvitto på vad som har lagts på. Kan du då inte visa att det är volvos godkända lackskydd, då kommer du bli nekad garanti på lacken, om du skulle få problem med det.

Du snackar i nattmössan. Det "syns" inte om det är deras eller någon annans lackskydd. Du behöver inte iheller bevisa något. Det ligger på Volvo att bevisa.

Sluta skräm upp folk.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]