Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
#1473733
Lobocut skrev: ons 10 nov 2021, 22:31
epostaren skrev: ons 10 nov 2021, 20:27 Det Ditec-center där jag lämnar in min bil gör som sagt var en del Ditecbehandlingar åt Bilia. Ditec garanterar även mot ev. lackskador: https://media.diteceskilstuna.se/2017/0 ... aranti.pdf
Så länge som det finns ett papper på att dom tar över garantin på lacken, kör på. Dock är detta dokument gammalt, och inte skrivet av nuvarande VD. Något liknade dokument hittar jag inte på deras hemsida https://www.ditec.se/
Garantin gäller fortfarande, men du får ju tro vad du vill: https://autospa.nu/ditec
av Lobocut
#1473765
Lockis skrev: fre 12 nov 2021, 12:46
Lobocut skrev:
Lockis skrev: ons 10 nov 2021, 09:11

.... Hur tänker du att man skulle bevisa att man använt något annat då tänker du?

Denna kommentaren är återkommande på alla som ställer frågan.
Men det är ett j*kla skitsnack. Det finns inget som helst sätt för volvo att bevisa att du använt något annat.
Det bästa var dessutom när min ÅF la på något helt annat än "volvos egna" på min. Med kommentaren "Volvos egna är skit"...

Lägg på vad du vill.

Man ser på lacken om den är behandlad. Tycker då Volvo att den är behandlad av någon form av lackskydd, då blir det du som ska visa kvitto på vad som har lagts på. Kan du då inte visa att det är volvos godkända lackskydd, då kommer du bli nekad garanti på lacken, om du skulle få problem med det.

Du snackar i nattmössan. Det "syns" inte om det är deras eller någon annans lackskydd. Du behöver inte iheller bevisa något. Det ligger på Volvo att bevisa.

Sluta skräm upp folk.
Det är snarare du som inte har en aning om vad du partar om... Är man någorlunda kunnig om detta, då ser man om bilen är behandlad med något. Och lär dig skillnaden på brottmål och civilrätt, då kommer du förstå att det är skillnad i bevisföringen.
av Lockis
#1474184
Lobocut skrev: fre 12 nov 2021, 17:13
Lockis skrev: fre 12 nov 2021, 12:46
Lobocut skrev:

Man ser på lacken om den är behandlad. Tycker då Volvo att den är behandlad av någon form av lackskydd, då blir det du som ska visa kvitto på vad som har lagts på. Kan du då inte visa att det är volvos godkända lackskydd, då kommer du bli nekad garanti på lacken, om du skulle få problem med det.

Du snackar i nattmössan. Det "syns" inte om det är deras eller någon annans lackskydd. Du behöver inte iheller bevisa något. Det ligger på Volvo att bevisa.

Sluta skräm upp folk.
Det är snarare du som inte har en aning om vad du partar om... Är man någorlunda kunnig om detta, då ser man om bilen är behandlad med något. Och lär dig skillnaden på brottmål och civilrätt, då kommer du förstå att det är skillnad i bevisföringen.
Det är ett eventuellt garanti ärende vi pratar om…
av Lobocut
#1474294
Lockis skrev: sön 14 nov 2021, 22:58
Lobocut skrev: fre 12 nov 2021, 17:13
Lockis skrev: fre 12 nov 2021, 12:46


Du snackar i nattmössan. Det "syns" inte om det är deras eller någon annans lackskydd. Du behöver inte iheller bevisa något. Det ligger på Volvo att bevisa.

Sluta skräm upp folk.
Det är snarare du som inte har en aning om vad du partar om... Är man någorlunda kunnig om detta, då ser man om bilen är behandlad med något. Och lär dig skillnaden på brottmål och civilrätt, då kommer du förstå att det är skillnad i bevisföringen.
Det är ett eventuellt garanti ärende vi pratar om…
Och? Ska man inte skaffa försäkring, för att det kanske inte händer något? Eller är det tvärt om, att man skaffat försäkring i förebyggande syfte?

I detta fall handlar det ju om att ha ryggen fri, OM man skulle få några problem med lacken, under garantiperioden. OM man skulle få något problem med lacken, och Volvo ser att det ligger något skydd på bilen, då kommer dom begära kvitto på detta. Kan du då inte visa detta, då kan dom neka det som garantiärende. I detta läge ligger bollen på din sida, att starta ett rättsligt ärende av det hela.

Antingen så väntar man tills garantin har gått ut, eller så tar firman som gör jobbet över garantin på lacken. Eller så struntar man i båda dessa, och får skylla sig själv om det skulle bli några problem.
av Erikal
#1475492
Volvoeller skrev: tis 16 nov 2021, 22:12 Ingen som har erfarenhet kring dagens lackskydd/konserveringar att rekommendera ? Garanti och annat känns långsökt, vad skulle hända med lacken menar ni ?
Finns inte en chans att Volvo skulle anmärka/bry sig om det, inget skulle kunna hända.

Inte intressant att lägga det själv? Inte speciellt mycket svårare än att lägga vax.

Köp t.ex. Tershine Magnify, t.o.m Biltema har ett som fungerar bra.

1. Tvätta bilen med avfettning, flygrostlösare.
2. Torka bilen, på med IPA.
3. Lägg på lackskyddet med korsvis rörelser och torka av inom 10min.

En trevlig stund med bilen och du har sparat 5000 :-)

Edit: Såg nu att du skrivit att det inte va ett alternativ.. Ditech är väl då ett riktigt bra alternativ med deras ceramiska!

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]