Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1468592
Hej,

Jag har en Volvo V70 -08 som börjar få matt och repiga strålkastare. Har sökt runt lite på nätet och lösningen ser ut att vara att köra vattensandpapper 600, 800, 1000, 2000 och avsluta med pollering samt förseglig?

Det finns kitt att köpa som innhåller allt man behöver men får uppfattningen av att de inte riktigt gör det bästa jobbet?

Så om jag vill ge mig på och göra detta som det är tänkt vad behöver jag köpa? Vilka papper(korn) bör jag sikta på och vad är en rimlig som första polermaskin? Det hade ju varit ett plus om man kan pollera resten av bilen också men här kanske det krävs mindre polerare för att komma åt? Eller är det så pass litet att man kan göra det förhand?

Bör man ta ut strålkastarna eller ska man göra jobbet på plats? Vad jag förstår ska de vara ganska enkla att lyfta ut på denna bilen men å andra sidan är det kanske svårt att fixera strålkasstaren för poleringen.

MVH
#1468626
Jag köpte detta kit för att polera upp strålkastarna på min gamla XC90:
https://www.lackman.se/produkter/tillve ... gskit.html

Det funkade bra men de blir matta igen med tiden. Förmodligen håller de längre om man lackar också men så ambitiös var inte jag.
Jag skulle säga att det är enklast att ta ut strålkastarna för att komma åt så bra som möjligt.
#1468650
Skulle rekommendera att våtslipa med 400 papper och sedan lägga några lager 2k-klarlack istället för att bara polera. Finns sprayburkar med 2k-klarlack att köpa.
#1468660
Jag slipade Passatens strålkastare med 240, 400, 600, 1200 papper. Sedan polerade jag med Biltemas AutoSol kopia med en 100 mm tygtrissa och en batteri borrmaskin. Det blev riktigt bra. Det är 2-3 år sedan och bilen är numera bytt mot en Subaru XV - 21 så jag kan inte se hur det ser ut nu. Men, jag gjorde samma på dotterns Mazd 6 - 08 i fjor (var alldeles gula nästan ogenomskinliga) och den står på infarten för service och dom ser fortfarande fina ut.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]