Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1468481
Hej!

Köpte min 2017 xc60 hos en Volvohandlare med nya sommardäck monterade, Goodyear F1 Eagle. Bilen var rekondad innan jag fick den leverans och däcken var svarta och fina, men efter jag kört i regnoväder såg jag att de va väldigt brunfläckiga och däcksidorna känns väldigt lena, som ren plast ungefär. Kan de använt något medel som har lagt sig som en hinna? Jag har testat tvättat den i automat efter men det är likadant med fläckarna och ”hinnan”.

Mvh CAVT
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1468488
Låter som de har lagt någon däckglans.
Du kan prova att försöka skrubba däcken med alkalisk avfettning och någon borste (typ diskborste).
Detta ska man egentligen göra innan däckglans läggs på.
av CAVT
#1469000
Hej igen!

Nu har jag testat med alkalisk avfettning och diskborste, och bredvid hade jag en hink med vatten och bilschampo, men det vill inte släppa, blev nästan värre på något vis :-( jag testade skrapa lite på däcket efter och det är ett tjockt lager med det bruna.
Bilagor
C81CD52B-5AF4-4846-902B-76A7781A28C3.jpeg
C81CD52B-5AF4-4846-902B-76A7781A28C3.jpeg (2.15 MiB) Visad 3639 gånger
av CAVT
#1469015
Vad tror ni om fälgrengöring och hårdare fälgborste? Det kan knappt bli värre :-)
Tråkigt med en fin röd ”ny” xc60 r-design med dessa däck.. däcken är tillverkade i april i år. Kan det vara ett lager däckglans som torkat in och stelnat när bilen stått i hallen?

Mvh CAVT
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469058
Ja, man kan ju testa...
Frågan är om de har gått på med någon kallavfettning eller dylikt, som har torkat in och torkat ur däcket?
Bokstäverna ser dessutom ut att ha tappat sin svarta färg.
Hur blir det om du lägger en ny yta med däckglans över detta?
av UnleashFusion
#1469065
Hmm.. Jag har också dessa F1 asy3 och mina är också bruna(nästan alla 4 däck.. nu när jag tänker efter. Det är möjligt att avfettning som torkat in och det sitter som berget efterhand. Jag har själv försökt tvätta med hårdare borste(t.ex. med diskborste samt fälgborste och kanske efter 3-4 rundor av repetition med alkalisk avfettning, borste och sedan schampo i slutändan blir däcken svarta men när den väl torkat in och efter några timmar/halv dag så kan det förekomma brun fläck igen.. Medans mina nokia hakka 5or som har följt med mig i 11år.. syns inte en enda brun fläck hur jag än kört med däcken ..
av CAVT
#1469252
Hej

Nu har jag testat en annan alkalisk avfettning från Sonax och diskborste, och jag testade trycka rejält och länge men det vill inte lösas upp alls verkar det som.. medlet blir inte ens brunt som det borde bli om det löses upp? Det är nog inte själva däcken som är bruna utan det är ett lager eftersom det är svart under. Det känns lite som ytan är väldigt hal och borsten bara glider på. Det är till och med svårt att skrapa genom med en nyckel.. får nog lämna in den till en bilvårdsfirma :-)

Mvh CAVT
av CAVT
#1469585
Hej!

Nu är nästan allt bruna borta! :-) köpte Biltemas premium kallavfettning och dränkte däcksidorna, sen körde jag in i automaten.
Kollade nu några timmar efter och nu ser de vettiga ut, även i solsken :-)

Mvh CAVT

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]