Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Haggee
#1468127
Hejsan. Jag fick samtal av däckfirman idag om att mina dubbade vinterdäck behöver bytas ut. Han hade ett par Pirelli dubbade däck (nya oanvända/omonterade) på hyllan som var sedan 2016 som jag skulle få för ett riktigt bra pris. Då är min fråga.

Är det nån fara med att åka på 5 år gamla/nya oanvända däck?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1468136
Skulle säga att det beror på hur de har förvarats.
Har en släkting som kör väldigt lite, hon har dubbade däck med alla dubben kvar och bra mönster från 2006. :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468150
Gummi hårdnar med åren så dom är inte lika bra som nya. När debatten om gamla vinterdäck rasade som hårdast för ett antal år sedan kom man fram till att 100 - 200 mil på asfalt innan snö och halka kommer så blir däcken "som nya" igen. Mina framdåck på 745-an är dubbfria vinterdäck från 2003. Dom är inte godkända som vinterdäck idag (saknar snöflinga) men jag använder dom som sommardäck (c:a 10 mm kvar) nu och dom kändes ganska mjuka efter en sommar på asfalt 200 - 300 mil.
Bakdäcken däremot är frugans gamla dubbade vinterdäck där dubben började ta slut. Plockade ut kvarvarande dubb, men dom har känts i mjukaste laget i rondellerna. Dom är c:a 5 - 6 år gamla med c:a 5-6 mm kvar
av UnleashFusion
#1468161
Precis, beror på hur dom är förvarade. min fasters vinterdäck är från 2008 och dom har fortfarande ~7-9mm. Gummit är mjuka, inga sprickor och alla dubbarna kvar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1468180
Förvaring är A och O. Mina vinterdäck till V70in är alltid förvarade mörkt och svalt när dom inte är monterade på bilen. Dom är nog närmare 8 år nu, och känns fortfarande "som nya". Givetvis är dom inte fullt lika bra som när dom faktiskt VA nya, men det är inget som KÄNNS och jag litar fortfarande till 109% på dom.
Däcken på 945an har varit allt annat än bra förvarade(ålder 8 eller 9 år), och är som hockeypuckar både till funktion och känsla :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1468191
Lucif3r skrev:Förvaring är A och O. Mina vinterdäck till V70in är alltid förvarade mörkt och svalt när dom inte är monterade på bilen.
Vad räknas som svalt i de här sammanhangen?.
av Haggee
#1468215
fjohan82 skrev: fre 08 okt 2021, 21:34 Skulle säga att det beror på hur de har förvarats.
Har en släkting som kör väldigt lite, hon har dubbade däck med alla dubben kvar och bra mönster från 2006. :-/
De har förvarats svalt o mörkt. Däckhotell på firman
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1468235
Lucif3r skrev:Mitt förråd håller ca 18c dom varmaste sommardagarna.
Tack för svaret. Jo mitt garage håller 18- 21c året runt och det är mörkt jämnt har även avfuktare i garaget så det är runt 30% rh ständigt. Är det ok det är däcken på hojen min jag tänker på.?.
Fan de är 4.5 år gamla o är som nya i mönstret har inte haft mycket tid för hojen.
Jag är noga med bildäcken men de har ju gått åt väldigt fort. Men med hojen är jag lite nojjig med däcken jag menar det är ju bara 2 hjul i kurvorna.
Jag förstår om ingen vill svara på frågan :-)
Löjliga priser XC70

https://www.blocket.se/annons/varmland/volvo_xc70[…]

Det är inte så ovanligt fel. Antingen[…]

Räntefritt

Vi har en Volvo v70 2001 AWD med B5244T3. Vi har b[…]