Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoNettan
#1465612
Hej!
Är dags att köpa vinterdäck (odubbat) till XC70:n -16. På bilen sitter Continental ContiVikingContact 6, vilka vi förvisso har varit nöjda med. Ska man uppdatera till 7:an eller ska man rent utav ta och byta till Goodyear UltraGrip Ice 2?

Vad säger ni som har erfarenhet av att ha kört på respektive däck eller rent av båda och kan jämföra?
Jag bor i Småland där vintervägar oftast hålls efter med salt och om de inte gör det så ligger det snö på dem.
Ibland kan man råka ut för packad snö på vägarna vilket gör att det blir mycket halt. Is kan det också finnas emellanåt men mest är det nog blöta och slaskiga vägar.

Tack på förhand för svar!

/VolvoNettan
av UnleashFusion
#1465616
VolvoNettan skrev: fre 24 sep 2021, 18:22 Hej!
Är dags att köpa vinterdäck (odubbat) till XC70:n -16. På bilen sitter Continental ContiVikingContact 6, vilka vi förvisso har varit nöjda med. Ska man uppdatera till 7:an eller ska man rent utav ta och byta till Goodyear UltraGrip Ice 2?

Vad säger ni som har erfarenhet av att ha kört på respektive däck eller rent av båda och kan jämföra?
Jag bor i Småland där vintervägar oftast hålls efter med salt och om de inte gör det så ligger det snö på dem.
Ibland kan man råka ut för packad snö på vägarna vilket gör att det blir mycket halt. Is kan det också finnas emellanåt men mest är det nog blöta och slaskiga vägar.

Tack på förhand för svar!

/VolvoNettan
Priset skiljer ju beroende på vilken dimension dina vinterfälgar? 16"-18"? Dom du nämnde har haft goda poäng(i test). Både Conti, goodyear och sen har vi Nokian hakka R3--- dessa 3 ligger på top1-3. alla 3 kommer prestera
av Cox
#1465673
Har även jag haft skit däcken, Nokia 7 köpte Goodyear artic och dom levererar rekommenderar starkt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av UnleashFusion
#1465719
VolvoNettan skrev: fre 24 sep 2021, 22:52 Vinterfälgarna är 16". Har haft Nokian Hakka 7 på två olika V70 tidigare och dem var jag inte imponerad av så R3 går bort av den anledningen. Tack för svar UF!
Tänker inte motsäga dig, vi alla har olika åsikter om hur man upplevt. I detta fall kör på uppföljaren eller så väljer du continental. Prismässigt är det "nästan" snarlika men Goodyear är 150-200kr/däck billigare än Continental så i runda svängar sparar du <800kr som du kan lägga på montering&balansering hos närmaste däckkrängare
av Lövet
#1465773
Från DNs däcktest i år:
"Testvinnare i delmomenten
Bäst på isväg: Nokian Hakkapeliitta 10.

Bäst på snöväg: Nokian Hakkapeliitta 10, Continental IceContact 3, Continental Viking Contact 7 och Pirelli Ice Zero FR.

Bäst på is/snöbroms: Goodyear UltraGrip Arctic 2.

Bäst på våt/torrbroms: Michelin Alpin 6.

Bäst på våta vägar: Bridgestone Blizzak LM005, Continental WinterContact TS870 och Michelin Alpin 6.

Bäst vid slask och vattenplaning: Bridgestone Blizzak LM005 och Continental WinterContact TS870.

Bäst grepp på torr asfalt, i älg­testet: Michelin Alpin 6.

Bäst stabilitet och komfort på torr väg: Pirelli Ice Zero FR och dubbfria Continental WinterContact TS870.

Bäst bränsleeffektivitet: Nokian Hakkapeliitta R3."
av VolvoNettan
#1465780
Jaha, där ser man. Goodyear däcket fanns inte med någonstans på den listan :-/
Är en däckdjungel där ute och när man bor där det kan vara barmark, blött, slask och modd, snö och is då är det inte lätt att veta vad som ska ligga på bilen. Dubbfritt har vi dock bestämt oss för då vi har en V70 som vi har dubb på och det kan vara bra att ha en av varje beroende på ändamål och väglag.

Stort tack för listan Lövet!
av VolvoNettan
#1465781
UnleashFusion skrev: lör 25 sep 2021, 10:13
VolvoNettan skrev: fre 24 sep 2021, 22:52 Vinterfälgarna är 16". Har haft Nokian Hakka 7 på två olika V70 tidigare och dem var jag inte imponerad av så R3 går bort av den anledningen. Tack för svar UF!
Tänker inte motsäga dig, vi alla har olika åsikter om hur man upplevt. I detta fall kör på uppföljaren eller så väljer du continental. Prismässigt är det "nästan" snarlika men Goodyear är 150-200kr/däck billigare än Continental så i runda svängar sparar du <800kr som du kan lägga på montering&balansering hos närmaste däckkrängare

Det som dock får mig att tvivla en aning på Goodyear däcket är att några genom lämnade recensioner uppfattar däcket som mjukt och att det känns som om det glider sidledes i kurvor. Undrar om det är samma känsla som när där är lite luft i däcket för i så fall så vet jag hur det känns och det är inte en trevlig känsla alls och vill inte jag ha i några däck.
Har Continental VikingContact 6 däck på bilen nu och de är inte så fasligt högljudda även om Goodyear däcket sägs vara mycket tyst (om det nu innebär att det är tystare än Continental 7:an?).

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom