Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
#1465467
Hej, finns många trådar angående detta.

Jag har en 4 år gammal bil som Jag köpte med sommarhjul och även ett set med friktionsdäck

Jag satte på friktionsdäcken förra hösten och dem har faktiskt funkat bra hela vintern, sen kom sommaren och Jag tänkte "köra slut " på friktionsdäcken nu under sommaren, och sätta dubbdäck i november, det blev inte så många mil, så däcken är fortfarande ' som nya ' så känns trisst att slänga dessa Nokian Hakkapelitta

Vågar man köra med dem denna vinter igen? Har fått för mig - att dem blir dåliga om man som jag kört en hel sommar med? Men det är som sagt första friktionsdäcken jag har.
av Erik Å
#1465500
Friktionsdäck får sitt fäste dels genom gummits mjukhet (detta försvinner likt ungdomlig skönhet med åren :-D ) samt genom att klackarna är "sajpade" dvs de är uppskurna på tvären med tunna slitsar.
När man bromsar så viks "gummiklossarna", som blivit isolerade av slitsarna, bakåt och trycker ner de skarpa hörnen i underlaget. Det är detta som ska ge fäste.
Här kommer det viktiga: Om man kör hårt med friktionsdäck så nöts dessa hörn runda och fästet blir helkasst. Så vill man bibehålla bra grepp på friktionsdäck så bör man alltid vara försiktig med både gas och broms! Kanske inget man tänker på sommartid..
Sen blir gummit i friktions/vinterdäck alldeles för mjukt under varma sommardagar och ger uselt bromsfäste, det är därför de betraktas som farliga sommartid.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1465518
Friktionsdäck (även dubbade vinterdäck) har 2 gummiblandningar i slitbanan. En mjuk ytterst och ett hårdare under som stabiliserar slitbanan. Gränsen mellan dessa är vid ungefär 5 mm kvar. Då har dom "tjänat ut" som bra vinterdäck, men funkar på sommaren. Inte så bra som sommardäck, men kör man "som folk" så funkar det. Jag har sommar kört 745-an på vinterdäck med utdragna dubbar (6 - 7 mm kvar) bak och gamla "allvädersdäck" (nästan nya, utan "snöflinga") fram. Funkar, men det "glider" i rondellerna om man "kör som vanligt"
av LOB
#1465543
[quote="lennarte" Funkar, men det "glider" i rondellerna om man "kör som vanligt"[/quote]

Eller med andra ord. Farliga däck...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1465555
LOB skrev:[quote="lennarte" Funkar, men det "glider" i rondellerna om man "kör som vanligt"

Eller med andra ord. Farliga däck...
Inte om man anpassar hastigheten efter bilens förmåga. Jag gjorde ett test med högre hastighet än jag brukar, och det var i somras när vi hade "tropiska nätter" och skållhet asfalt.
Just i denna rondell har flera BMW med "rätt däck" kört av och voltat. En körde rakt över, så där kan man nog inte skylla på däcken.
av KalleJ
#1465560
Du kan ju alltid köra slut på dem nästa vår igen. Bara slänga på dubbdäck över vintern.
För övrigt funderar jag mer på om inte åretruntdäck (inte friktion) och sen dubbdäck de värsta månaderna om man får mycket snö på vintern, är ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1465567
KalleJ skrev:Du kan ju alltid köra slut på dem nästa vår igen. Bara slänga på dubbdäck över vintern.
Kör så lite så jag har nog att göra några år med det. 745-an är "befriad" från kravet på vinterdäck vintertid, men jag har 4 st nästan nya dubbdäck. Förra "vintern" hade jag inte behövt dom, vii hade ingen "metrologisk" vinter här utan det var metrologisk höst från september till februari, sedan blev det vår....

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]