Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1464012
Balansvikter fastsatta på fälgen med dubbelhäftande tejp.
Hur bra sitter balansvikter med dubbelhäftande tejp fast på hjulfälgarna?
Jag brukar vaxa fälgarna med bilvax, sitter balansvikter med dubbelhäftande tejp kvar sämre på fälgen då än om balansvikterna varit fastklämda på fälgen?

Tidigare så har däcksfirman som sköter om mina fälgar och däck alltid klämt fast balansvikterna på fälgen.
Nu så satt balansvikterna fast med dubbelhäftande tejp på fälgen till ett hjul som däcksfirman fixade.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1464074
Det finns även billiga skit klistervikter som inte sitter på något nån längre tid korroderar även bättre än lite dyrare.
Tänkte jag skulle nämna det bara.
#1464114
Annars är (tunna) klistervikter inte så dumma eftersom man kan sätta dem "mitt på djupet" inuti på fälgen.
Vikter fastsatta på fälgkanten skapar dynamisk obalans eftersom statiskt massfel vanligtvis ligger "mitt" på däcket i djupled.
Klassiska vikter som sitter med en klämma på kanten skär dessutom sönder lackskiktet och startar korrosion..
Javisst, det finns tejpvikter med dålig tejp, likaså med bra tejp.. Och ytan måste förstås vara helt ren för att de ska fastna ordentligt.
#1465577
När jag balanserar aluminiunfälgar så sätter jag inga vikter på utsidan, förutom dom fälgar som är gjorda för "slagvikter". Jag sätter "klistervikter" på den delen (som är upphöjd på baksidan fälgen) innanför "ekrarna" och i ytterkant på insidan av fälgen. Den balanserings maskin jag använder kan man välja program för var du vill ha vikterna placerade. Och, jag använder Bräkleen i riklig mängd för att få vikterna att fastna och sitta kvar

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...