Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1461744
Bakre stötfångaren på min V70 my15 upptäckte dessa märken - antagligen har jag varit emot något.

Har försökt fylla i dessa med Volvo lackstift och en tandpetare och sedan klarlack på det. Men när jag ska polera bort klarlacket två dygn senare så försvinner bara allt igen.

Man kan kanske inte alls få lackstift att fästa på plasten?

Jag har inget emot mindre nyansskillnader pga lackstift - tycker det är störigare med dessa sprickliknande repor
Några tips?
8F60FE11-3EF6-44FE-BE8E-C7DCE3017C70.jpeg
8F60FE11-3EF6-44FE-BE8E-C7DCE3017C70.jpeg (552.28 KiB) Visad 2579 gånger
#1461770
Det där beror nästan alltid på att stötfångaren är omlackerad. Ska det bli bra är det omlack som gäller men det kan räcka med sk spotpaint. Det kommer inte gå att att fixa med lackstift.
#1461775
Hej och tack för svar!

okej du menar att den varit omlackerad innan min ägo och att färgen typ har spruckit? Det ser ju lite ut som ett stjärnaktigt - sprickmönster.

Jag råkade snudda vid mitt sopkärl häromdagen som jag dumt nog ställt bak bilen - trodde att det kunde varit orsaken.
#1461776
hullan skrev:okej du menar att den varit omlackerad innan min ägo och att färgen typ har spruckit? Det ser ju lite ut som ett stjärnaktigt - sprickmönster.
Det är nästan alltid förklaringen. En originallack spricker inte av att man lätt slår till den med något. Den repas lite på sin höjd.
#1461783
Jag funderar på om det helt enkelt är enklare att använda lackstift ifall jag gör skadan lite större genom att slipa till ett område runt själv sprickorna - alltså bara 1,5x1,5 cm. Jag tycker att resultatet med lackstift blivit bra då jag fyllt i lite större skador. Men dessa små pytterepor är nästan omöjliga att fylla i.
#1461784
hullan skrev:Okej men då skulle du säga att det är inte själva "plasten" i stötfångaren som spruckit utan det är endast färgen som "krackelerat"?
baserat på vad jag kan se så är det färgen som spruckit, eller bara klarlacken.
#1461909
I storlekskordningen 5-8 tusen. Det är inte så värst mycket billigare att lackera en mindre del än en större. Det är inte färgen som kostar så att säga.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]