Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1459939
Hade bilen hos en firma igår för att solfilma de 5 bakre rutorna. Firman har fått många och mycket goda omdömen online och det var en av anledningarna till att jag valde just den här firman, samt att de är dedikerade till solfilm, foliering, osv., alltså ingen bisyssla.

Överlag är jag nöjd med jobbet, blev trött på Volvos solgardin i bakrutan som ständigt föll ner. Eftersom jag aldrig har haft iväg en bil på firma förut för solfilmning hade jag en föreställning om att man hade hittat något sätt att komma till bukt med problemet med solfilm och perforerade kanter samt olika märken och värmeslingor i glasrutorna. Någon här som arbetar med solfilm, eller någon som inte nödvändigtvis arbetar med solfilm, men kan uttala sig ändå så klart, som kan uttala sig om detta är ett normalt problem som man helt enkelt får räkna med? Eller bör detta realistiskt ha gjorts bättre? Jag förstår att det är ett problem när rutor inte är 100% släta, men personligen tycker att just denna delen av solfilmningen ser alldeles för mycket Biltema ut med tanke på priset jag betalade, man ser en tydlig "ram" runt varje ruta även på avstånd.

solfilm.png
solfilm.png (787.12 KiB) Visad 4309 gånger
#1459959
Det kan bli så av färdigskuren film, filmen krymper.

Jag har filmat några egna bilar och det är ett fasligt meck och måtta på utsidan men då får jag ingen kant, bara att peta in ett litet överlapp under listen.

Sist lämnade jag in bilen, dom hade kampanj och jag bedömde min fritid som det dyrare alternativet, fint skuret runt antennkontakterna i bakre sidorutan men runt "rastret" ser jag tydligt kanten.
Användarvisningsbild
av sbf
#1466987
Jallemet skrev: fre 20 aug 2021, 16:26 Det kan bli så av färdigskuren film, filmen krymper.

Jag har filmat några egna bilar och det är ett fasligt meck och måtta på utsidan men då får jag ingen kant, bara att peta in ett litet överlapp under listen.

Sist lämnade jag in bilen, dom hade kampanj och jag bedömde min fritid som det dyrare alternativet, fint skuret runt antennkontakterna i bakre sidorutan men runt "rastret" ser jag tydligt kanten.
Den här firman skar sin egen solfilm, filmen går ut över den yttre kanten så problemet är inte att den har krympt. Problemet är att filmen inte fäster ordentligt runt "dotmatrixen" på grund av ojämnheten på glasytan. De första två veckorna ställde jag bilen så att den hade sidorna vända mot solen några timmar per dag och så gick jag och strök hårt längs kanten med tummen vilket gjorde att blev något bättre, men inte perfekt. Kanten är dock betydligt mindre synbar.

I efterhand har jag noterat förvånansvärt många bilar som har solfilm med samma problem, i princip varje bil jag ser som inte har fabrikstoning lider av samma problem. Låg bakom en BMW som hade rätt många rader med "dotmatrix" och det såg verkligen riktigt dålig ut, gav ett trist Biltema-intryck.

Men enligt solfilmsfirman är detta något man får leva med. Men det jag inte förstår är att inte filmen har någon form av vettigt klister som gör att den fäster hårdare mot glasytan, det hade möjliggjort att man kunde trycka filmen mot rutan även runt "dotmatrixen" och således fylla ut dessa ojämnheter.
Användarvisningsbild
av sbf
#1466988
fitur skrev: lör 02 okt 2021, 18:41 Får man fråga vilken firma? Jag hittade FTF Solfilm i Jordbro här i Stockholm och de ser ut att ha ett bra pris men väldigt varierande recensioner.
Kan säga att det inte var FTF Solfilm som monterade min solfilm. Jag tror inte detta är något unikt för den här firman, utan verkar vara något man får leva med dessvärre.
av Niclas
#1467086
Av mina spaningar så skulle jag säga såhär. "Alla" bilar får denna ramen runt rutan tyvärr, svårt att göra något åt. MEN alla Volvobilar som har laminerade rutor(akustikrutor) får inte detta problem, alltså de får ingen ram runt rutan. Därför har jag tyckt det varit viktigt på de bilar jag solfilmat att de haft laminerade rutor.
av fitur
#1468090
Jag hämtade min bil hos Bilenia idag som tonade alla bakre rutor för ~2500kr. Jättenöjd med resultatet men de bytte min regplåthållare till en med deras logga, vilket var jävligt osmakligt. 😂
Användarvisningsbild
av sbf
#1468094
fitur skrev: fre 08 okt 2021, 19:55 Jag hämtade min bil hos Bilenia idag som tonade alla bakre rutor för ~2500kr. Jättenöjd med resultatet men de bytte min regplåthållare till en med deras logga, vilket var jävligt osmakligt. 😂
Haha vafan, så kan de ju inte göra, börja byta ut delar på en bil som någon lämnat in för solfilm.

Hur blev filmen på din dot matrix?
av fitur
#1468098
Nästan identisk med din bild. Kan ta foto i dagsljus imorgon. Hur fan bryter jag loss deras profilering? Det stör mig något enormt. Vit plastdekal när allt annat på bilen är metallic eller svart.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]