Sida 1 av 3

Hur hårt (moment) skall man dra skruvarna på lättmetallfälg?

Postat: sön 15 apr 2007, 10:41
av ronnie1974
Hej,

Har en V70 med lättmetallfälgar. I instruktionsboken står det att man skall dra fast hjulskruvarna med ca 140 Nm (14,0 kpm). Det står inte om detta gäller för metallfälg, lättmetallfälg eller båda.

Jag har Volvo originalfälgar (Borbet, K1, 6.5J x 15 x 43) med 5 hjulskruvar.

Vad gäller? Skicka gärna med en länk.

Tack!

Postat: sön 15 apr 2007, 11:21
av S60AWD2.5T
140Nm är rätt.
Är du osäker så kolla efter ett antal mil.
Tyvärr ingen länk.

Postat: sön 15 apr 2007, 14:08
av S.t.r.a.n.D
Finns nog ingen som drar fälgar med momentnyckel, gör vi inte på jobbet iaf.

Dra åt dom hårt, inte allt du orkar men ändå ganska hårt. Sen när du dragit alla så känner du på alla igen t.ex. dra till lite med ett ryck så du känner att dom sitter där. Sen kör du några mil ca. 5-10 sen efterdrar du dom om det behövs, dra så du känner att dom sitter.

Ju hårdare du drar åt dom ju mer får du jävlas när du ska ha lös dom till hösten. Och dom sitter inte nå bättre bara för att dom sitter stenhårt.

Postat: sön 15 apr 2007, 15:38
av ER
Framförallt om man använt smörja på bultar/muttrar så drar man dom på tok för hårt även med rätt moment inställt med nyckeln och trilskas sen på hösten/våren när dom skall av. Rätt moment utan smörja så är dom rena barnleken att få av närsomhelst.
Själv drar jag inte mer än 110Nm Volvo Original vintertid som andra sommartid och dom sitter kvar ändå utan problem.

Postat: sön 15 apr 2007, 18:39
av northernlight
ER skrev:Framförallt om man använt smörja på bultar/muttrar så drar man dom på tok för hårt även med rätt moment inställt med nyckeln och trilskas sen på hösten/våren när dom skall av. Rätt moment utan smörja så är dom rena barnleken att få av närsomhelst.
Själv drar jag inte mer än 110Nm Volvo Original vintertid som andra sommartid och dom sitter kvar ändå utan problem.
Och hur vet du att det är 110Nm? Har du momentnyckel? Själv så drar jag med fälgkorset så att bulten sitter..och sedan med ett lätt fottryck på korset....räcker helt klart hela säsongen 8)

Postat: sön 15 apr 2007, 19:15
av ER
northernlight skrev:
ER skrev:Framförallt om man använt smörja på bultar/muttrar så drar man dom på tok för hårt även med rätt moment inställt med nyckeln och trilskas sen på hösten/våren när dom skall av. Rätt moment utan smörja så är dom rena barnleken att få av närsomhelst.
Själv drar jag inte mer än 110Nm Volvo Original vintertid som andra sommartid och dom sitter kvar ändå utan problem.
Och hur vet du att det är 110Nm? Har du momentnyckel? Själv så drar jag med fälgkorset så att bulten sitter..och sedan med ett lätt fottryck på korset....räcker helt klart hela säsongen 8)
Momentnyckel, japp. bara dumt att dra onödigt hårt och inte minst slita ut ryggen i förtid med fälgkors som inte är konstuerade på ett bra sätt när man mår så mycket bättre med teleskopisk fälgnyckel avsett för jobbet och inte kräver mer kraft än nödvändigt liksom fälgkors gör för att lossa bultar. Fälgkorsena skotade jag för massa år sedan.

Postat: mån 16 apr 2007, 18:18
av jbl
Jag drar mina med moment också men till 140nm som det står i boken.

Postat: mån 16 apr 2007, 20:09
av Funk
Lite fett på navringen, ytterst lite fett (och jag menar LITE!) eller kopparpasta på bultarna och sedan 140Nm med momentnyckel. Efterdra efter 10-20 mil eller en vecka, det är speciellt viktigt med nya fälgar monterade..

Köpt momentnyckel

Postat: ons 18 apr 2007, 20:12
av ronnie1974
Tack för inläggen. Jag gick och köpte mig en fin momentnyckel på mekonomen och har nu dragit mina skruvar till 140 Nm. Jag blev överraskad över hur lite 140 Nm faktiskt är. Sparade en hel del på krafterna och på fälgen också kan jag tro. Har pratat en del med folk och det verkar som om det är extra viktigt att man drar rätt moment på alu-fälg, annars kan man råka ut för att fälgen "knäcks" och faller av vid körning. Undrar hur ofta det händer??

Troligen inte helt ovanligt att däckfirmor inte bryr sig om att dra med rätt moment - eller?

Postat: tis 19 jun 2007, 13:49
av Micke_vb
Skulle tro att de flesta däckverkstäder drar med momentstav...