Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1463677
Alexas skrev: tis 14 sep 2021, 10:22
sbf skrev:
Alexas skrev: tis 14 sep 2021, 09:31 Om man ser till pris / prestanda för de förutsättningar som råder här nere i Skåne så verkar Goodyears nya dubbdäck vara det klart bästa alternativet.
För mig är det inte lika klart. Jag bor i Mellansverige, inland, lantligt där en av de lokala bönderna inte alltid hinner röja gården på snö på flera dagar. Vi har ganska blandat väder, från torrt och blött till blixthalka och väldigt kallt och snöigt. Jag jobbar visserligen hemma, men vi är väldigt beroende av bil och att kunna ta oss fram. Jag behöver ett balanserat däck med viss övervikt mot is och snö skulle jag säga.
Vilket lutar du åt att köpa?
Jag har inte helt bestämt mig än, skulle gärna vilja se ett eller två ytterligare test till innan jag bestämmer mig. Men just nu lutar det åt Nokian (eller möjligen Michelin), jag blev en aning avskräckt av VBs kommentarer om Goodyears kurvgrepp.

Jag har läst summeringen av det finska testat som en av tabellerna ovan kommer från och där verkar man även ha lagt en del vikt vid manövrerbarhet på snö och is, vilket är en viktig aspekt för mig med smala och slingriga landsvägar med mycket skog runt mig.

Det är även viktigt med hantering i modd/slask, möter mycket bussar och lastbilar och andra bilister som gärna kör i mitten av vägbanan.
#1466253
Gabriel skrev: tis 28 sep 2021, 11:06 Vad skulle ni valt om man blir erbjuden samma pris och valet står mellan Hakka 9 och GoodYear Ultra Grip Arctic 2
har alltid gillat hakka men hade inte suttit fel och provat den nya GY. Om nu inte det var samma pris ifall det var hakka 10 då hade jag valt den :P
#1466260
Alexas skrev: tor 23 sep 2021, 09:36 Aftonbladet har släppt sitt test idag. Någon som har Aftonbladet Plus och kan redogöra för resultatet i korta drag?
Jag köpte en månads AB Plus för att kunna läsa testet. För min del blir det en beställning av två uppsättningar Nokian den här veckan, det är ändå några tester hittills som menar på att däcket är väldigt bra. Goodyear är knappast ett dåligt däck, tvärtom verkar det vara väldigt bra, men Nokian verkar ha en viss skärpa över Goodyear som tilltalar mig för mina förutsättningar. Om detta stämmer i verkligheten återstår att se. :)

”Nokian återtar förstaplatsen med alldeles nya Hakka 10. De viktiga egenskaperna på is är superbra, något annat hade vi inte väntat. Så tryggt och lättkört! Snögreppet är också bra men det stora rycket gäller barmark, akilleshälen hos föregångaren Hakka 9.”

Och sammanfattningen av Goodyear:
”Goodyear har bra grepp på is, men kan understyra lätt (hasa över framhjulen) vid en undanmanöver. Men greppet förloras lugnt och fint utan otrevliga överraskningar. På snö kunde sidgreppet vara bättre men greppet i längsled är bäst i testet och däcket är alltid lättkört. På våt asfalt styr däcket långsamt men tappar aldrig greppet bak. På torr väg är däcket alltid tryggt och säkert och det går stabilt på spårig väg.”
#1468146
Skogshenk skrev: fre 08 okt 2021, 21:55 Köpte precis nya Hakka 10 till min v60cc, får återkomma vad jag tycker när vintern kommer. Kan rekommendera Tirex, bra priser och snabb leverans.
Jag har också handlat Hakka 10, blev leverade till däckfirman igår, monteras nästa vecka.

4x Hakkapeliitta 10 SUV 215/65R16 102T XL
4x Hakkapeliitta 10 205/60R16 96T XL

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]