Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1463562
Sitter själv i samma tankar har kört <hakka 8 i 6vintrar nu på XC60in och varit toknöjd men tror jag ska testa Goodyears denna vinter. Egentligen förstår jag inte varför jag ska frångå ett vinnande koncept men men.
#1463578
Fyra Goodyear är 1100 kr "billigare" än Nokian Hakkapeliitta 10. Eftersom Goodyear vann testet hade jag valt dom.
Visst skiter många här i pengar, verkar det som, men inte skulle någon ta 1100 kr och elda upp dom. ;-)
#1463584
Derank skrev: mån 13 sep 2021, 21:59 Sitter själv i samma tankar har kört <hakka 8 i 6vintrar nu på XC60in och varit toknöjd men tror jag ska testa Goodyears denna vinter. Egentligen förstår jag inte varför jag ska frångå ett vinnande koncept men men.
Samma här, satt i princip med fingret på köp-knappen för två uppsättningar Michelin X-Ice North 4 när jag såg att Nokian släppt Hakkapeliitta 10. Hade Michelin på min förra V70 första säsongen det såldes, och var väldigt nöjd, även med ljudnivån.

Tittar man i testet hos Vi Bilägare så verkar vissa ha prioriterat prestanda på raksträckor, bland annat testvinnaren Goodyear men även Nokian. Jag vill ha ett däck som är riktigt starkt både på start/stopp men också i kurvor, särskilt långa kurvor på slingriga landsvägar och dylikt. För mig står det antagligen mellan Michelin och Nokian.
#1463590
De flesta vinterdäck är väldigt bra när det är halt, kanon! När det numera ofta är barmark känns det även viktigt att däcken presterar bra på våt och torr asfalt. Är det isgata och moddigt kör i alla fall jag väldigt försiktigt, man vet ju aldrig vem man möter ;-) . På barmark vill man gärna rulla på lite. För mig är greppet på asfalt rätt viktigt.
#1463622
Hur är däcken på torrt och blött underlag i vi bilägares test? I det första testet från finland så uppvisar Goodyear bättre egenskaper på blött underlag jämfört med Michelin och Nokian. Torrt underlag ganska snarlika. Här nere i Skåne vid kusten är den perfekta balansen mellan prestanda på blött underlag och is det viktigaste. Inte ofta det är helt torrt på vägbanan under höst och vinter. Jag börjar luta mer åt Ice Arctic 2 nu istället för Hakka 10.
#1463625
Alexas skrev: tis 14 sep 2021, 08:54 Hur är däcken på torrt och blött underlag i vi bilägares test? I det första testet från finland så uppvisar Goodyear bättre egenskaper på blött underlag jämfört med Michelin och Nokian. Torrt underlag ganska snarlika. Här nere i Skåne vid kusten är den perfekta balansen mellan prestanda på blött underlag och is det viktigaste. Inte ofta det är helt torrt på vägbanan under höst och vinter. Jag börjar luta mer åt Ice Arctic 2 nu istället för Hakka 10.
Pirelli IceZero2 är enligt VBs test klart bäst på barmark, vått och torrt (20 respektive 10 poäng, vilket är maxpoäng). Michelin får 11 poäng på våt väg, 9 på torr. Nokian 15 respektive 7. Goodyear 16 respektive 7.
#1463633
Alexas skrev: tis 14 sep 2021, 09:31 Om man ser till pris / prestanda för de förutsättningar som råder här nere i Skåne så verkar Goodyears nya dubbdäck vara det klart bästa alternativet.
För mig är det inte lika klart. Jag bor i Mellansverige, inland, lantligt där en av de lokala bönderna inte alltid hinner röja gården på snö på flera dagar. Vi har ganska blandat väder, från torrt och blött till blixthalka och väldigt kallt och snöigt. Jag jobbar visserligen hemma, men vi är väldigt beroende av bil och att kunna ta oss fram. Jag behöver ett balanserat däck med viss övervikt mot is och snö skulle jag säga.
#1463636
sbf skrev:
Alexas skrev: tis 14 sep 2021, 09:31 Om man ser till pris / prestanda för de förutsättningar som råder här nere i Skåne så verkar Goodyears nya dubbdäck vara det klart bästa alternativet.
För mig är det inte lika klart. Jag bor i Mellansverige, inland, lantligt där en av de lokala bönderna inte alltid hinner röja gården på snö på flera dagar. Vi har ganska blandat väder, från torrt och blött till blixthalka och väldigt kallt och snöigt. Jag jobbar visserligen hemma, men vi är väldigt beroende av bil och att kunna ta oss fram. Jag behöver ett balanserat däck med viss övervikt mot is och snö skulle jag säga.
Vilket lutar du åt att köpa?

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]