Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
#1456218
Däcken har fått klackar i yter och innerkant,har gjort fyrhjulsinställning ,kan dessa kläcker göra att det för ett övässen?, låter som ett hjullager?
av Erik Å
#1456263
Har du råkat ut för att varannan klack är hög, varannan låg så blir det mycket riktigt ett morrande ljud när man åker. Har varit där ;-)
av Jonas_latt
#1456706
Tyvärr ja. Klackar försvinner aldrig.
Hade du klackar innan hjulinställningen?
Har man börjat få klackar så försvinner de aldrig.
av robbe
#1459392
Förr i tiden blev däcken snedslitna av flera orsaker lufttryck, hjulinställning, bussningar osv. Detta gick att åtgärda o man kunde oftast köra vidare på däcken. Nu kan man lägga 8-9000:- på premiumdäck o med lite otur få klackar på däcken. Resultatet blir att man får åka med däck som låter fruktansvärt illa i kanske tusentals mil. Mina däck lät som gamla torra grovmönstrade vinterdäck.
av Erik Å
#1459431
Om man granskar moderna däck så ser man att klackarna ofta har slumpmässigt varierande längd längs rotationsriktningen, det är för att ljudet inte ska bli en "ton" utan snarare bli en brusmatta
Undrar om inte den varierande längden ökar tendensen att dra igång "varannanklack"-slitage? Om man redan från början har klackar med varierande längd kort-lång-kort längs rotationsriktningen så gissar jag att de korta gärna slits mer? Och har det väl börjat så blir det bara värre med tiden. :oops:
av robbe
#1459440
Vilka däck kan man få klackar på? Vore bra o veta så man kan undvika dessa när det är dags för nya däck. För min del så fick jag detta problem med nokian hakka blue 2 suv däck 235 55 17 på en XC70 2014.
av robbe
#1459445
Funderar även på vad det är som orsakar dessa klackar. Det är ju inget fel på däcken utan det är fel på bilen får man som förklaring.

Fel på hjulinställning.
Fel lufttryck.
Slitna bussningar.
Köra med husvagn/släp.

Någon som vet fler anledningar?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1459448
Kombinationen för mkt toe och för mkt camber.

I regel beror det på utslitna bakvagnsbussningar.

Däcken har mkt lite att säga.
av vjohnj
#1459453
Hade det på ett par vinterdubb, Där varje klack med debb var ok, men där det var nerslitet på klackar var utan dubb

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]