Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1455019
Hej har en röd V70 98

Lacken ser för jävligt ut på vissa partier, Helt matt och med släppt klarlack. Vissa partier, typ dörrar är ok. Taket ser ut som skit.

Men men jag är ingen nörd på lack och tvätt och bryr mig mest om det maskinella och byta motorolja och så. Men inser att lacken behöver lite vård iaf.

Det jag gjorde var att köpa Biltemas vaxpolish. Hälla på lite på en sådan gul, rund vaxapplikator, och sedan massera in i cirklar. Sedan torka med microfiberduk. Men tyckte det blev lite matt resultat ändå. Fast ändå bättre. Innan tvättade jag bilen i maskintvätt, bättre program.

https://www.biltema.se/bilvard/lackvard ... 2000017131
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard ... 2000036358

Tror ni det förfarandet duger? Kan ni ge ett enkelt och bra schema hur man gör annars? Länka gärna till Biltemas grejer då jag har en sådan butik i närheten.

Vill som sagt inte ha utställningsskick men lite vård behöver lacken så matt och blek som den är.

Står på gatan och har inga maskiner.

Mvh! :)
#1455021
Jag gissar att du behöver, utan att ha sett bilder på din bil, gå på med rubbing och använda en polermamaskin.
Att för hand fixa en röd lack som är i det skick du beskriver kommer ta rejät med tid. Om det ens är möjligt...
#1455025
Jag kan ta bilder och lägga upp imorgon. :) Nä det ser inte så farligt ut. Tänkte mer om det funkar lite gran att ta först polish och sedan vax (allt för hand)? Det konstiga är att vissa delar och dörrar blänker medan andra är matta och bleka
#1455031
Polish med vax ger "fuskglans"; vaxet fyller ut de mikroskopiska porerna. Men sen när vaxet försvinner blir ytan matt igen. Inte riktigt lika illa som innan poleringen förstås :-)
Jag gillar Autosol på riktigt matt lack, på något magiskt sätt så fixar den både grov- och finpolering utan att ge repor som en del rubbing ger... Men det går rätt snabbt att polera igenom lacken så ta det försiktigt. Det är nog inte lämpligt att maskinpolera :oops:
Måttligt matt lack använder jag Biltemas polish premium på. Funkar hyfsat men ger ingen superglans.
Därför använder jag Sonax bilpolish för sista finishen. Den nya vattenbaserade är tyvärr inte lika bra som den som fanns för några år sedan men å andra sidan sliter den förmodligen mindre på lacken.
#1455060
Maqqann skrev: ons 21 jul 2021, 00:53 Rubbing är vad du behöver. Gjorde underverk på den matta röda lacken min förra SAAB hade. Jag körde enbart för hand men maskin går ju snabbare om man är van.


Tapatalking with iPhone 12 Pro
Kan du beskriva kort hur jag gör? Jag har aldrig varit speciellt haj på biltvätt. Byter bara oljan och så.

JAg antar jag tvättar bilen, därefter tar rubbing med vaxapplikator, därefter polish, därefter vax?
#1455062
Erik Å skrev: ons 21 jul 2021, 01:50 Polish med vax ger "fuskglans"; vaxet fyller ut de mikroskopiska porerna. Men sen när vaxet försvinner blir ytan matt igen. Inte riktigt lika illa som innan poleringen förstås :-)
Jag gillar Autosol på riktigt matt lack, på något magiskt sätt så fixar den både grov- och finpolering utan att ge repor som en del rubbing ger... Men det går rätt snabbt att polera igenom lacken så ta det försiktigt. Det är nog inte lämpligt att maskinpolera :oops:
Måttligt matt lack använder jag Biltemas polish premium på. Funkar hyfsat men ger ingen superglans.
Därför använder jag Sonax bilpolish för sista finishen. Den nya vattenbaserade är tyvärr inte lika bra som den som fanns för några år sedan men å andra sidan sliter den förmodligen mindre på lacken.
Ok så jag:

Tvättar bilen
Tar autosol med vaxapplikator och sedan microfiberduk
Därefter sonax bilpolish med vaxapplikator och sedan microfiberduk
Därefter någon vax med samma verktyg vaxapplikator och microfiberduk

Man ska stå i skuggan har jag hört, något annat jag ska tänka på.

Vill som sagt inte nå utställningsskick, ska bara se lite finare ut.
#1455076
Provkör hela proceduren på någon mindre yta innan du ger dig på de stora. Så du vet hur det blir.
Är själv på väg till jula för att köpa mer sonax flytande hårdvax.. (jula verkar ha bäst pris på sonax om man inte beställer på nätet)
Jag har lekt med tanken att beställa ett par sprayburkar med 2k-klarlack och ta hjälp av en billackerare att spraya huven. Har dock stannat vid en tanke..😋
#1455141
Erik Å skrev: ons 21 jul 2021, 12:03 Provkör hela proceduren på någon mindre yta innan du ger dig på de stora. Så du vet hur det blir.
Är själv på väg till jula för att köpa mer sonax flytande hårdvax.. (jula verkar ha bäst pris på sonax om man inte beställer på nätet)
Jag har lekt med tanken att beställa ett par sprayburkar med 2k-klarlack och ta hjälp av en billackerare att spraya huven. Har dock stannat vid en tanke..😋
Jag provar på en liten yta först :) Sonax flytande hårdvax, är det efter polering?

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]