Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DOdell
#1454767
Ska bygga en frontläpp till V60. Inne på en stålborstar eller aluminium. Men priserna på rostfritt 180x65x05 översteg min fantasi. 9000kr ink moms på Bromma stål. Har ni något tips på billigare inköpsställe?

Tack å bock
259D3E1B-A02F-4CDF-BFC3-FA79AD63A8D4.jpeg
Lookalike
259D3E1B-A02F-4CDF-BFC3-FA79AD63A8D4.jpeg (55.07 KiB) Visad 1807 gånger
#1454768
Fick reda att aluminium 0,5 var ca halva priset. Men siktar på att finna en plåt billigare med lite repor..

Edit: det blir aluminium allt annat känns onödigt och svårarbetat! Söker därmed en plåt: 200x70x0,5 i cm.
Senast redigerad av 2 DOdell, redigerad totalt 0 gång.
#1454785
Är du ute efter en plåt som är 5mm tjock så lär du vara beredd på att det kommer kosta. Durkplåt (alu) brukar vara billigare, speciellt om du går ner lite i tjocklek.

Men varför plåt? Lär ju bli rätt tungt och inte direkt lättjobbat i den tjocklekarna. Sen vet jag väl inte om det är så lämpligt ifall du kör på någon eller något.
#1454800
Marlboroman skrev: mån 19 jul 2021, 10:11 Är du ute efter en plåt som är 5mm tjock så lär du vara beredd på att det kommer kosta. Durkplåt (alu) brukar vara billigare, speciellt om du går ner lite i tjocklek.

Men varför plåt? Lär ju bli rätt tungt och inte direkt lättjobbat i den tjocklekarna. Sen vet jag väl inte om det är så lämpligt ifall du kör på någon eller något.
Alltså du menar att aluminium är för hårt lika väl? Köra på någon har jag inte räknat in eller planerat. Menar du att besiktningen skulle neka tillbehöret?

Vad jag förstår så är första liknande läppar gjorda av ppc plast eller kolfiber. Inget som är så lätt att göra själv. Alu är hanterbart för en hemmasnickrare dock. Men tacksam för alla råd/avrådan.
#1454820
StefanN skrev: mån 19 jul 2021, 11:52 Att ens bearbeta 5mm rostfritt är ju i stort sett ogörligt med hemmaverktyg, det är ju stenhårt.
Ja alla har egentligen besvarat den frågan så det blir aluminium. Men det i sig borde väll inte vara problem att montera. Sticker ju bara ut 5 cm från chassit tänker jag..
#1454857
DOdell skrev:Köra på någon har jag inte räknat in eller planerat.

Menar du att besiktningen skulle neka tillbehöret?
Nu är det ju såklart så att men sällan har tanken att köra på någon / något, men likväl så händer såna saker dagligen. Dessutom lär man hitta ett sätt att fästa den ordentligt. För en tjock plåt som lossnar slår sönder saker. Eller hugger tag i något.

Att bygga en splitter i tjock plåt borde redan sunt förnuft säga ifrån. Men ja, både besiktning och Polis lär ha åsikter.
#1454878
Marlboroman skrev: mån 19 jul 2021, 20:34
DOdell skrev:Köra på någon har jag inte räknat in eller planerat.

Menar du att besiktningen skulle neka tillbehöret?
Nu är det ju såklart så att men sällan har tanken att köra på någon / något, men likväl så händer såna saker dagligen. Dessutom lär man hitta ett sätt att fästa den ordentligt. För en tjock plåt som lossnar slår sönder saker. Eller hugger tag i något.

Att bygga en splitter i tjock plåt borde redan sunt förnuft säga ifrån. Men ja, både besiktning och Polis lär ha åsikter.
Tack för poängen! Nej fokuserar bara på design och öka framvagnens tryck nedåt. Men montering görs ju med de fyra skruvar som original sitter undertill, men förlängda. Sedan 3M dubbelhäftande tejp mellan läppar och ”splitter”. Så ang polis och besiktning. Om jag monterar en i kolfiber så har de ingen åsikt men i alu med säker montering skulle det det? Det är ju original på Polestar 2017?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen