Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1453197
Ska under semestern polera en röd bil, tillhörande en släktings bekant.
Bilen är en typ 20 år gammal Italiensk kärra med solid röd lack, som nog aldrig har sett en polermaskin.
Jag frågade hur illa det var och fick bara ett enormt skratt tillbaka :-/
Bilen körs inte många hundra mil varje år och står dagligen ute, så kanske inte så konstigt att det är som det är.
Det sades att klarlacken (?) till viss del har börjat lossna, det beskrevs ungefär som man brukar se på bilar i varmare länder. Här får man nog ta det piano...

Vad behöver man tänka på?
Min tanke är att börja med en rejäl och grundlig tvätt med avfettning, flygrostlösare etc.
Kan man köra på som vanligt med rubbing (medelhård trissa) följt av polering (mjuk trissa) eller brukar en polering räcka till dessa lacker?

Alla tips och råd är välkomna! :-)
#1453199
Det är nog 20år sedan jag var på en röd bil sist men jag skulle räkna med ett väl tilltaget antal trissor iaf även om du blåser ur dom.

Edit:

Missade att den hade klarlack, kanske låna en sån där mätare för lackdjupet.
Är ju inte så trevligt att gå igenom.

Med lite känsla går det väl att lägga på ny klarlack men det känns riskfyllt, jag skulle nog inte våga innan jag konsulterat en lackerare.
#1453388
Solid röd lack på en 20 år gammal bil har knappast klarlack (om den inte är vattenbaserad vill säga, men det borde den inte vara). Har själv polerat upp en kusins solidröda Opel Kadett GSi 16V -88 en gång (för hand eftersom varken han eller jag ägde någon polermaskin då) som var så matt i lacken så den var nästan vit och jag höll på i tre dagar bara med rubbing. Snacka om fyspass. När jag var klar så bilen nära på ut som när den var ny. Samma sak med en VW Polo -95 som syrran hade. Ingen av bilarna hade då ens varit i närheten av en polertrasa.

Röd solid färg, oavsett vad den sitter på för material, är extremt känslig för solljus. Kolla bara på en faluröd lada som inte har målats på några år. Samma sak gäller mörkblå färg eftersom den innehåller en del röd färg.

/Håkan
#1453399
Jag har haft en 945 från 1997, solid röd med klarlack!! Det var väl då som blyet förbjöds i röda färger och alla biltillverkare började med vattenbaserade färger. Vattenbaserade färger har nog alltid klarlack.
Att den röda Italienska bilen ska bli fin är nog svårt, speciellt om den har klarlackssläpp. Jag hade nog inte vågat att polera den, stor risk att du får ännu mer klarlackssläpp. Gör klart för ägaren att det kan gå käpprätt åt hel-vete. :-(
#1453416
Tack för era tankar och reflektioner :-)
Jag har, ska sägas, inte sett bild på bilen. Det kan vara 7 resor värre eller är deras beskrivning av bilens skick en rejäl överdrift, kan vara vilket som.
Det talades dock om matta strålkastare på bilen för några år sen vill jag dar mig till minnes, men det ska visst ha åtgärdats på okänt sätt.

Hur som, jag har packat allt jag äger och har i bilvårdsväg så får man väl börja med att titta på den och säga att det inte lämnas garanti på jobbet ;-)
Det är så mycket grejer att resväskorna får åka i baksätet, får inte ens in en torktrasa till i bagaget nu :-)

Sen kan man fundera vidare på bilar i detta skicket, har den någonsin fått en motortvätt, hjulhustvätt och underredstvätt...? :-/

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]