Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Peter799
#1445627
Skulle behöva lite råd vad gäller dom här fula avflagningarna jag har fått (se bilder).

Skulle ni ha kört med stift (pensel) eller sprayfärg?

Jag är mest inne på sprayfärg då skadorna inte är jättesmå men känner mig samtidigt inte alls hemma på det området.
Bör jag i så fall maskera runt skadorna eller räcker det att klippa ut ett hål i ett A4 och spraya igenom eller hur hade ni gjort?
När primern är på och det är dags för färg så kanske hålet ska göras något större?
Slipa ner hela listen känns lite overkill...

https://i.imgur.com/Sp9U0at.jpg

https://i.imgur.com/jeKYdZ6.jpg
av Yaniz
#1446019
Det där måste spacklas och slipas. På med spackel, slipa, sedan sprejspackel, slipa, därefter gör du en s k "spot repair" med primer, grundlack och klarlack. Skarven som uppstår ovanför lackeringen försvinner när du sprejar på skarvthinner (spot blender). Sedan om du inte skulle vara nöjd, kan du bearbeta skarven genom polering. Som alltid, grundarbetet är av största vikt. Jag har själv gjort ett antal sådana lackeringar med gott resultat åt min släkt och bekantskapskrets, vilket uppskattades efter vad jag hört. Finns mycket på tuben/ nätet i ärendet. Sök på "spot repair".
av Peter799
#1446754
Tack för svar och tips.

Det lutar nu åt att jag lackar hela listen istället, då blir det svårare att se nyansskillnaderna.

Men - är det nödvändigt med spackel och primer över skadorna? Kommer man inte undan med bara sprutspackel?
Förstår att primern funkar som rostskydd men jag har svårt att avgöra om det där är plåt eller plast. Det ser ut som plåt men när jag knackar låter det annorlunda...

Vilken typ av sprutspackel behöver jag? Ser att Biltema har...men vet inte om den passar ihop med Volvos originalfärg?
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]