Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#1443777
Kikar runt lite på två par nya sommarsulor till min V60 2018 D3 R-Design där från fabrik satt monterat 235-40-R18 95W Extra Load.
T ex på DäckOnline får jag träffar på både Continental ContiSportContact 3 och 6.

Vad är det för skillnad på dessa, förutom bränslesnålare och lite tystare, då 6 är nästan 3-400kr billigare per däck?
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
#1443785
Kluster skrev:Kikar runt lite på två par nya sommarsulor till min V60 2018 D3 R-Design där från fabrik satt monterat 235-40-R18 95W Extra Load.
T ex på DäckOnline får jag träffar på både Continental ContiSportContact 3 och 6.

Vad är det för skillnad på dessa, förutom bränslesnålare och lite tystare, då 6 är nästan 3-400kr billigare per däck?
De CSC3 däck jag får upp är Audi spec. och då är det någon Audispecifik anpassning som sannolikt gör att de tillverkar mindre volymer = dyrare. Vad den anpassningen innebär talar de tyvärr inte om... Finns ingen anledning till att inte välja CSC6.
#1443801
ThomasT skrev:De CSC3 däck jag får upp är Audi spec. och då är det någon Audispecifik anpassning som sannolikt gör att de tillverkar mindre volymer = dyrare. Vad den anpassningen innebär talar de tyvärr inte om... Finns ingen anledning till att inte välja CSC6.
Ok, då klarnar det lite. Då ska jag överväga att beställa två nya - de som slitits mest är framhjulen efter 5200 mil. Kommer sätta de gamla bakdäcken fram och de nya isf bak.

Dock nu till nästa dilemma. På höger bakdäck ser jag att det sitter ett Nokian Hakka Black-däck.
Vad är rekommendationen i detta fall? Kan jag gå på att endast införskaffa två nya CSC6 eller gå efter devisen ”safety first” och skaffa 4 st av CSC6?

Köper jag två nya CSC6 bak blir det 1 st CSC3 och Nokian Hakka Black fram. Kan man ”blanda” Bild
#1443804
Kluster skrev: sön 02 maj 2021, 12:53 Ok, då klarnar det lite. Då ska jag överväga att beställa två nya - de som slitits mest är framhjulen efter 5200 mil. Kommer sätta de gamla bakdäcken fram och de nya isf bak.

Dock nu till nästa dilemma. På höger bakdäck ser jag att det sitter ett Nokian Hakka Black-däck.
Vad är rekommendationen i detta fall? Kan jag gå på att endast införskaffa två nya CSC6 eller gå efter devisen ”safety first” och skaffa 4 st av CSC6?

Köper jag två nya CSC6 bak blir det 1 st CSC3 och Nokian Hakka Black fram. Kan man ”blanda” Bild
Mät hur många mm kvar det på nokian däcken. är det låt säga <3mm skulle jag överväga att köpa 2st CSC6
Gissar att du inte var den första ägaren till bilen. Hur som . kan du t.ex. blanda märken som tex. 2 fram(Goodyear) och bak(conti/nokian/Michelin) you name it. Dock mindre att man t.ex. köper annat märke när man kört 3 däck som är conti och 4e blir ett nokian. klart det går men icke-vanligt. Om man nu inte kör racing/drifting då spelar det mindre roll då det slits så fort att man knappt bryr sig.

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]