Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av eqt
#1440144
På gör det själv-hallarna som OKQ8 har där jag bor så brukade man anmäla i kassan, få en portkod på kvitto, slå in den utanför tvätten och åka in. När man var klar gick man till kassan och betalade för tiden, fick en portkod för utkörning och körde ut.

Det systemet är numera utbytt till ett där man använder kort för att blippa och aktivera sin plats i hallen, sedan avslutar man med att gå till kassan för att betala, få en portkod och köra ut.

Föredrar det äldre systemet då anläggningen var mycket mer rymlig. Nu sitter det fastborrade höljen för högtrycks- och en för avfettningslansen vid varje plats samt uppsatta plåtskyltar med information om dem. Tycker även att slangarna till de nya högtryckslansarna är på tok för stela och det blir störande att använda dem en längre tid.
Fördelen med ombyggnationerna är väl att de som vill kan välja avfettning, schampo + högtryck, sköljning (lägre högtryck) från skärmen vid tvättplatsen samt att det finns en borste och lufttryck man kan använda sig av.

För tvätt under bilen så har de Gör det själv-hallar i min stad en liten spridare på hjul som man styr in under bilen och tvättar med.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1440221
Du ska inte använda kallavfettning under bilen!!
Då tvättar du bort rostskyddsmedlet.
av SirDuke
#1440226
Förstår...
Men han som la på Ditriol (eller vad det heter) i somras sa att man kan köra en kallavfettning efter vintern (men inte tvätta ett dugg undertill resten av året)
Det är inte så att jag VILL tvätta och nöta på skyddet. Kör väldigt lite också, max ett par mil i veckan under vintern. Men det är väl en del salt och skit därunder...
Borde jag tvätta med nåt annat i stället?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1440232
Jag underspolar i stort sett vid varje tvätt vintertid, det tycker jag räcker långt.
Ett alternativ skulle kunna vara att köra med foam nån gång ibland, dvs skumma ut vanligt schampo. Någon som testat det?
Att gå på med kallavfettning vilket som sagt tar bort allt skydd och torkar ut har jag aldrig haft i åtanke...
Sen gör jag grundliga hjulhustvättar vid däckskifte, då kommer man åt en del också.
av SirDuke
#1440234
Tack för input!
Finns det någon skonsammare avfettning som får bort salt och smuts, men inte går så hårt mot rostskyddsmassan?
I automattvätt är det i regel mikroavfettning om jag har fattat rätt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1440236
Man kan använda alkalisk avfettning (som blandas ut med vatten till önskad styrka) vilken är skonsammare, men tror inte att jag skulle använda detta på underredet heller.
Detta tar dock inte bort salt, tjära etc. på alls samma sätt som kallavfettning.
av SirDuke
#1440238
Aha. Ja hur man än vänder sig....
Ert tips blir alltså att inte göra något, alternativt att spola med vanligt vatten under?
Som sagt jag tvättar aldrig under annars, det blir bara en gång efter vintern.
av Erik Å
#1440260
Lera är det definitivt bra att spola bort några gånger om året. Avfettning nja, undvik! Låt den inte dra länge i alla fall om du vill ha kvar underredsmassan...
Var försiktig med högtryck, man kan trycka in vatten i hjullagren från insidan av framhjulen. Det är inte gynnsamt för livslängden, jag lovar :oops:
Sen har gummipropparna under balkarna (iallfall på min V70 mk 1) ett slitsat kryss i mitten. Riktar man högtryck mot dem så trycker man in vatten i balkarna. Inget större problem på sommaren då det torkar ut så småningom men vintertid är det inget smart grepp att tillföra mer vatten :-D

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]