Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spindel
#1437460
Behöver köpa nya sommardäck till min XC70 och däckmarknaden idag är ju en jeffla djungel.
Man vill ju ha ett så bra däck som möjligt, för så lite pengar som möjligt.
Kina-däck känns måttligt intressant, inte bara för att det möjligen är sämre kvalité utan även för att jag hellre köper från tillverkare som finns närmare mig.
Men hur ska jag egentligen tänka när jag köper däck?
Om man tittar t.ex på bränsleförbrukning, hur stor skillnad gör det om man köper ett däck med sämre rating på det?
Bild
Om ett liknande däck med B-C i bränsleförbrukning kostar 300 kr mer/styck, vilket är rimligt att det är mest ekonomiskt att köpa?
Hilfe!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1437467
När jag köper sommardäck tittar jag i första hand på våtegenskaperna, i andra hand våtegenskaperna( ;-) ), i tredje hand buller/ljudnivå... Bränsle-klassningen tittar jag inte på öht längre.
Men jag gick från "B"-förbrukning till "E"-förbrukning på V70in när jag böt däck, skillnaden i bränsleförbrukningen var mer eller mindre omätbar. Men bränsleförbrukningen och ev. skillnad varierar enormt beroende på bil, så det är svårt eller snudd på omöjligt att säga exakt. Men vi pratar troligen enstaka centrilitrar per mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1437474
spindel skrev:
Men hur ska jag egentligen tänka när jag köper däck?
Om man tittar t.ex på bränsleförbrukning, hur stor skillnad gör det om man köper ett däck med sämre rating på det?
Om ett liknande däck med B-C i bränsleförbrukning kostar 300 kr mer/styck, vilket är rimligt att det är mest ekonomiskt att köpa?
Hilfe!
Om ett däck är bättre i regn och sämre i bränsleförbrukning är det förmodligen grövre mönstrat än ett som är tvärt om. Om man kollar på däck i prisklassen en bit under premiumklassen så kan man se att många av däcken har mönster som tidigare generationer av premium däcken hade. Kollar man på dom billigare däcken, är trenden tydligare. Där kan flera olika fabrikat ha samma mönster som premium däcken hade för några år sedan.
Jag menar med detta att ett billigare däck inte behöver var mycket sämre än ett dyrare, särkillt inte på en lite äldre bil. Det är kanske t.o.m är bättre än det som monterades när bilen var ny
Användarvisningsbild
av spindel
#1437819
tack för era svar!
Lucif3r skrev:När jag köper sommardäck tittar jag i första hand på våtegenskaperna, i andra hand våtegenskaperna( ;-) ), i tredje hand buller/ljudnivå... Bränsle-klassningen tittar jag inte på öht längre.
Men jag gick från "B"-förbrukning till "E"-förbrukning på V70in när jag böt däck, skillnaden i bränsleförbrukningen var mer eller mindre omätbar. Men bränsleförbrukningen och ev. skillnad varierar enormt beroende på bil, så det är svårt eller snudd på omöjligt att säga exakt. Men vi pratar troligen enstaka centrilitrar per mil.
Då hade du med andra ord gillat däcket med egenskaperna jag klistrade in i mitt inlägg ovan?
lennarte skrev:
spindel skrev:
Men hur ska jag egentligen tänka när jag köper däck?
Om man tittar t.ex på bränsleförbrukning, hur stor skillnad gör det om man köper ett däck med sämre rating på det?
Om ett liknande däck med B-C i bränsleförbrukning kostar 300 kr mer/styck, vilket är rimligt att det är mest ekonomiskt att köpa?
Hilfe!
Om ett däck är bättre i regn och sämre i bränsleförbrukning är det förmodligen grövre mönstrat än ett som är tvärt om. Om man kollar på däck i prisklassen en bit under premiumklassen så kan man se att många av däcken har mönster som tidigare generationer av premium däcken hade. Kollar man på dom billigare däcken, är trenden tydligare. Där kan flera olika fabrikat ha samma mönster som premium däcken hade för några år sedan.
Jag menar med detta att ett billigare däck inte behöver var mycket sämre än ett dyrare, särkillt inte på en lite äldre bil. Det är kanske t.o.m är bättre än det som monterades när bilen var ny
det jag tittar på just nu är ett av de mer kända märkenas lågprisalternativ

Är det fortfarande så att däcken blir "lite bättre" varje år? Men att fjolårets förmodligen fortfarande är tillräckligt bra?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1437843
Det är väl främst deras "top of the line" som blir bättre varje år. Deras billigare serier brukar få viss teknik från fjolårets "top of the line", så dom blir väl visserligen också bättre varje år...

Sen kan man ju diskutera hurvida skillnaden mellan förra året och nuvarande år är något man ens märker i praktiken :-)
Skulle man däremot istället kika på "kina-däck" så skulle skillnaden vara mer markant, där går utvecklingen extremt fort frammåt. Håller det i sig ett tiotal år till så är det inte omöjligt att vi börjar se kinadäck utklassa "riktiga" märken såsom continental osv :-)
Just nu ligger "kina-däck" ungefär som top-märkenas fjolårs-däck, dvs dom är fortfarande lite fast i "kopiera andra"-stadiet, speciellt på vinterdäck dugliga för sveriges vägar.

Som svar på din fråga... Ja, dom skulle jag säkerligen ha med i åtanke. Jag brukar dock söka efter recensioner på dom däck jag är intresserad av, så man får en lite mer "verklig" bild av hur dom fungerar, och inte bara en fin "klassning".
Jag har stött på däck som fått bättre betyg i vått trots "B"-klassning än ett däck med "A"-klassning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438057
lennarte skrev: Kollar man på dom billigare däcken, är trenden tydligare. Där kan flera olika fabrikat ha samma mönster som premium däcken hade för några år sedan.
Har nu "krängt på" och monterat hjulen på bilen. Däcken är 3-dje omgången av samma märke och typ (samma mönster som Michelin hade för ett antal år sedan) Men dessa däck jag lagt på nu har ett annat mönster, ungefär som
Nankang Sportnex AS-2+ 205/55 ZR16 94W XL (nästan dubbelt då dyra)
Däcken jag köpt är dessa
Nankang Econex NA-1 205/55 R16 94V XL, men då med ett annat mönster.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1438199
Jag har aldrig läst ett däcktest där kinadäck ens varit i närheten av de övriga testade däcken, snarare långt efter och inte sällan med varningstexter. Men jag kanske läser i fel tidningar...

Att kinesiska däck snart skulle vara ikapp håller jag som otänkbart...
av robbe
#1438544
Då kan du läsa aftonbladets senaste test. Har precis förbrukat en omgång testvinnare/dyra däck av ett märke som ...
av Lövet
#1438546
DOdell skrev:Någon med erfarenhet av Vredestein däck?

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-342253

Gillar att de har fälgskydd.
Jag har kört vredestein ultrac sessanta. Funkade bra, inget att anmärka.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]