Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Badkarspiraten
#1437351
Jag har stött på problem!

Köpte en V60 CC 2017 för några veckor sen och dom 17" som hängde med är jag inte så sugen på att slänga på. Enligt boken så ska en 19" vara 235/45/19 et55 (fälgbredd8"), men jag hittade ett par original fälgar som suttit på en v90cc med dimension 235/50/19 et50.5 (fälgbredd 7.5") som jag slog till på. Jag hoppades att det skulle gå att köra dom ett tag trotts 50 profil, men när jag provmonterade dessa idag så insåg jag att dom tar i lite bak i de främre hjulhusen vid ungefär ett halvt rattutslag :crying:

Jag har fått för mig att iom att fälgen är 0.5" smalare än den specade, samtidigt som den har 4.5mm lägre ET, så borde spårbredden bli i princip samma? Jag står nu inför valet att kassera däcken och sätta på 235/45/19 men vill försöka försäkra mig om att det funkar. Är jag ute och cyklar när det gäller fälgen, eller borde det funka? :nerd:

Supertacksam om någon har en aning!! :-) :-)
Användarvisningsbild
av ER
#1437557
Spårvidden blir 9mm bredare då fälg kommer 4.5mm längre ut, fälgbredden påverkar inte offset.
Ser inget problem med att köra med 235/50 istället för 235/45 om det går fritt oavsett fullt hjulutslag och infjädring.
av Badkarspiraten
#1437658
ER skrev:Spårvidden blir 9mm bredare då fälg kommer 4.5mm längre ut, fälgbredden påverkar inte offset.
Ser inget problem med att köra med 235/50 istället för 235/45 om det går fritt oavsett fullt hjulutslag och infjädring.
Har insett detta också, står mest i kvalet om jag ska beställa 235/45/19 som det ska vara på bilen och hoppas att det inte är så små marginaler utan att det funkar med ett ET som är 4,5mm lägre. Det andra alternativet är att jag sätter på 225/45/19, dom blir ju lite mindre men däcket kan omöjligen ta i då det är mindre än det specade på alla håll. Vetefan hur jag ska göra, kanske får testa att sätta på dom igen för att mer noga försöka avgöra HUR mycket dom tar i nu med 50 profil..
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]