Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HHALLDEN
#1434805
js1 skrev:OK/Q8 tvätta själv.

1. Sprayar Sonax fälgrengöring.
2. Lägger på ett lager King Cartur control snow foam med foam lance.
3. Spolar av med min microlans jag byggt här: https://www.bollnasbilvard.se/spollansa ... ombination
4. Går över med schampo och tvätthandske (oftast Biltema produkter) Tvåhinksmetoden med gritguard i hinkarna.
5. Svampar dörrgångar, undersida trösklar och fälgar med engångsvamp.
6. Spolar av och torkar med fiberdukar (Biltema)

Brukar ta ca 40 minuter.

På vintern kör jag ibland mellantvätt med enbart skum och avspolning och torkar bara rutorna. Kör inte så mkt på vintern så bilen
är oftast bara lätt smutsad. Behöver sällan köra avfettning annat än inför stora vårrengöringen då den får lite prickbort på sidor och bakstam.
Tack för microlanstipset
Användarvisningsbild
av Derank
#1434813
På jobbet, har en hel tvättanläggning där med kallavfettning, alkalisk avfettning och schampo, bara ta ner en slang från väggen och välja vad man vill ha och vräka på bilen och sedan spola av med HT tvätt. Svampar bara när jag orkar. Sedan finns en uppsjö av div snabbförsegling ochså som jag själv köpt in genom åren och testat, Dammsugare, textiltvätt, ångtvätt osv, det mesta finns

Har det nog oförskämt förspännt när det gäller möjligheter till att tvätta bilen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1434837
Xanthopteryx skrev:Högtryck.
Yes handdiskmedel med mikrofiberhandske.
Prickbort på fläckarna.
Högtryck.
Diskmedel igen.
Torka med fluffig mjuk handduk.
På med Soft 99-vax.

En gång per år.
:-D :-D :-D :-D Jag vill tro dig.........
......... men jag kan inte..... :-D :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1434840
HHALLDEN skrev: ons 10 mar 2021, 08:31 Fälgtvätt
kallavfettning
alkalisk avfettning
Schampoo
Seal/repellent/avrinning medel
torkduk
däckglans

Ovan är väl de vanligaste kategorierna gemene man använder?


Roligt om vi kan slå våra kloka huvuden ihop till den ultimata "Bang for the Buck" inköpslistan nu när våren närmar sig.
Tack! Jag slapp skriva något ;-)
Våra bilar blir inte repiga :ninja:
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1434843
Denna ordning och produkter
1. Foam med Chemical Guys Foam schampo, avspolning
2. Handtvätt med Tershine Purify Schampo och ullvante, avspolning
3. Tork med mikrofiberduk.
4. Applicera Tershine Refract V2
Låter det gå några timmar sen...
...5. Applicera Tershine apex boost.

Resultat: En väldigt blank bil :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1434872
Kör (helst) med lahega herobiol för att slippa lukten, men blir av och till typ mac 124, okq8 gröna avfettningen etc
Sen valet pro combo2 i foam lance, ca 50/50 i behållaren och max kem på vredet.

Svampar av med gyeon bathe+ och sprayar över med gyeon quick coat.

Men det är mkt avspolning numera, det regnar eller är äckligt blött etc var och varannan dag.

Sommartid har det varit mest strovels alfanol i foamlance och sen svampa, torka.

Är inte så mkt för tvättvantarna. Den dagen man slipper bli blöt är jag med på tåget.
av judas
#1434900
Automattvätt cirka 1 gång i månaden.
Inte när det är minus för att minimera risk att dörrlåsen fryser.

En av anledningarna till att jag kör Volvo är att slippa sköta den pedantiskt. Mina tidigare BMW och Porsche fick enbart handtvätt med noggrann polering. Nu kan jag göra annat på helgerna :-)
När man byter in bilen är det ingen som bryr sig hur den är skött - de tittar bara på ålder och miltal.
Användarvisningsbild
av js1
#1434902
Jag sköter inte min bil av omtanke för kommande ägare. Jag gör det för att jag gillar det och tycker det är trevligt med en ren bil, även om det bara är en ”sketen” Volvo.
av timebandit
#1434909
js1 skrev:Jag sköter inte min bil av omtanke för kommande ägare. Jag gör det för att jag gillar det och tycker det är trevligt med en ren bil, även om det bara är en ”sketen” Volvo.
Samma här. Förutom en liten hobby så mår man bra av en ren å fin bil och får terapi på köpet :)

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]