Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1434952
Skitfin!
Lacken slits inte av att inte tvättas.
Och lacken slits inte av handdiskmedel.
Jag har ju såklart inte bara diskmedel direkt på utan i en hink med vatten. Sedan rikligt med blandning i handsken. Den suger Mycket!
av Xanthopteryx
#1434953
EbbevonVolvo skrev:
Xanthopteryx skrev:Högtryck.
Yes handdiskmedel med mikrofiberhandske.
Prickbort på fläckarna.
Högtryck.
Diskmedel igen.
Torka med fluffig mjuk handduk.
På med Soft 99-vax.

En gång per år.
:-D :-D :-D :-D Jag vill tro dig.........
......... men jag kan inte..... :-D :-D :-D :-D
Vad är det du inte kan tro på?
Kan förtydliga att självklart blandar jag diskmedlet i en hink med vatten. Handsken suger redigt med vatten så allt är mycket blött när man tvättar.
av AndS
#1434990
6-8 tvättar/år inga specialmedel annat än en omgång avfettning på våren i nedkant av kaross.
Vax blir det som kan sprutas i tvätthall och sedan sköljas av, vintertid, eller sommartid enkelt vaxschampo man sprutar på med högtryckstvätt. Skulle det saknas så fungerar diskmedel bra.
Alla bilar har ju klarlack på topp så det fungerar bra. Men någon vill ju tjäna pengar på specialmedel. ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1435024
Jag underhåller bilen jag kör så den är ren, blank och lättvättad. Detta trots att det är leasing eller -företagsbilar...på samma sätt som jag stryker mina skjortor och putsar mina skor, klipper gräsmattan hemma och rensar rabatterna då allt detta är det en del av mitt yttre.
Jag tvättar inte bilen, kläderna eller håret i diskmedel. Trots att man kan göra det så är det inte rätt...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1435102
Xanthopteryx skrev:Varför skulle det vara fel att tvätta bilen i diskmedel?
Bilen blir ren. Det är billigt. Det är mindre miljöbelastande. Det skadar inte bilen.
Jag har fått lära mig att diskmedel har tensider gjorda på oljebas, vilket är aggressivt mot rostskyddsvax. Har man vaxat bilen med klassiskt vax och vill ha bort vaxet så kan man använda det någon enstaka gång.
Dessutom har diskmedel väldigt högt ph-värde vilket inte heller är optimalt vare sig för händerna (ironiskt va..) eller aluminium och blankdelar. Det är illa nog med basiska förtvättmedel om dessa används för ofta eller för starkt blandade.

/Thomas
av Xanthopteryx
#1435116
Handdiskmedel, typ yes, har ingen som helst aggressiv inverkan på rostskyddsvax. Likaså påverkar det i princip inte alls vanlig vaxyta.
Har du mätt pH i en hink med diskmedelsblandning?
Påverkan av pH från diskmedlet är extremt försumbart. Låt oss säga att det är pH9 på diskmedlet.
Du har kanske max en till eventuellt två teskedar diskmedel, i 10 liter vatten.
Alltså, 5-10 ml på 10.000 ml.
Du har alltså i 0,05-0,1% diskmedel. Tror du att du kommer få någon ens nämnvärd förändring på vattnets pH? Du har större variation i vattnet beroende på var du befinner dig i landet.
I stockholm har utgående vatten i vattenverken ett pH av cirka 8,5. Det sjunker sedan på väg till dig som kund så där beror på avstånd, ledningarnas skick med mera. Dricksvatten bör ligga på runt 7-9 ungefär.
Tänk även på att ju kallare vattnet är, desto högre pH har det.
Likaså det omvända - högre temperatur sänker pH.

Här en lirare som testar vaxborttagningen av diskmedel:


Finns många myter om handdiskmedel och ingen av de är sanna. Därav just att det är en Myt.
av Erik Å
#1435178
Xanthopteryx skrev: tor 11 mar 2021, 18:32 Handdiskmedel, typ yes, har ingen som helst aggressiv inverkan på rostskyddsvax. ..
Inte heller på salt / stenmjölspansaret som man får så här års :-)
Jag trodde för ett ögonblick att Yes och högtryckstvätt skulle kunna ersätta avfettning men nope :oops:
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1435187
Skit i yes, det är ju rengöringsmedel, inte bilvård.
Visst fungerar det som bubbelmedel, men köp ett bra schampo så kommer ni märka hur mkt bättre det är mtp avrinning, varighet osv.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1435198
Tvättar man bilen en gång om året så har man nog noll intresse av att ha en ren och fin bil. Själv så skulle jag aldrig i mitt liv använda Yes till det.
Om jag skulle skriva ner hur jag tänker och utför en tvätt, beroende på hur skitig och vad för skit, så skulle den uppsatsen ta längre tid att skriva än vad vissa lägger på tvätt under ett år. :-)
Bilvård är en av mina hobbys.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]