Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1432571
Nja vissa sportiga kina däck som tål kyla håller inte särskilt bra/"långt" om man inte gubbkör. Tänker väl mest på Nordexx.
Annars är det svårt att bara prata däckmärken. Modellerna skiljer väldigt mycket.
Hankook Prime har bättre hållbarhet än Ventus S1 Evo modellerna exempelvis.

Dimension på 22"arna? Så kan vi kolla vad som finns i rätt storlek.
av Jonas_latt
#1432580
265/35-22.

Har fått bra priser på toyo däck. De verkar dock bra. Men fortfarande mycket pengar.

Gripmax och federal är rimlig i pris men har ingen info om de. De finns för under 1000kr st.
av Rådlös
#1432596
Här måste jag få skjuta in en händelse från äldre dagar. På sjuttiotalet hade jag en SAAB 95. Alltså en omodern kombi med trecylindrig tvåtaktsmotor. Jag behövde nya däck till den. Då fanns det inom mitt perifera närområde en bensinstation som sålde billiga däck. Jag köpte textilradial Pneumat, tillverkade i dåvarande Östtyskland. Pris 90 kr styck! Omläggning och montering tillkom, men jag minns inte den summan nu. Den kan nog ha varit jämförbar med däckpriset, lågbudget?
Jag körde två säsonger med dom. Sedan sålde jag bilen till en jobbarkompis, så jag vet att han körde på samma däck. Han i sin tur sålde bilen vidare till en gemensam bekant, som också körde vidare på samma däck. Dom skall alltså ha hållit i minst fem säsonger.
Vi hade lite roligt åt fabriksnamnet, Pneumat betyder lufttryck. Det var en betoning på att det måste vara luft i däcken. ;-)
Alla vi berörda använde bilen till vardags och jag hade 4 mil till och från jobbet. Dom andra hade kanske inte riktigt lika långt, men körde flitigt i alla fall.
Ibland var det bättre förr.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1432643
HitTheRoadJack skrev:Aha så 2-3 säsonger a’ 4000 - 6000 mil är helt normalt Bild
Njaee, däck som håller mer än typ 4000 mil har inte mycket kvar av ursprungliga egenskaper. Även om där är godkänt mönster kvar. Men dom kan rulla många mil till om man kör sakta och lungt

Har precis nu i kväll beställt 4 st däck till frugans Passat på www.dackonline.se. Det blev ungefär samma däck som innan Nankang Econex NA-1 205/55 R16 94V XL. 3-dje omgången på 12 år. Pris 2596 sek för 4 däck, inkl. frakt och montering/balansering (lägger om själv)
av Libbe
#1432809
Jag fick prova Linglong Green Max

Har hittills inget ont att säga om dom! Kört nu både V&S däck :party: :party: :-D
av Cox
#1432840
Beror ju på vilka referenser man har innan, samt vilken bil dom sitter på. Personligen hamnar enbart conti, Michelin eller Goodyear på mina bilar. Däck är billiga livförsäkringar.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1432904
Cox skrev:Beror ju på vilka referenser man har innan, samt vilken bil dom sitter på. Personligen hamnar enbart conti, Michelin eller Goodyear på mina bilar. Däck är billiga livförsäkringar.
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Personligen köper jag aldrig Continental. Dom köpte upp Gislaved och (trots alla löften) flyttade alla maskiner till Portugal... :P
Jag tycker också att det känns "dödfött" att köpa däck som är gjorda för 240 k/tim till en bil som sedan 2005 aldrig varit över 140 km/tim men där har man ju inget val. Vad det gäller bränsle och våtegenskaper så är det inte Nankang sämre än andra, inte heller vad gäller buller. Klart man kan köpa 195/65x15 och lägga på och få bättre komfort, men det skiljer inte mycket i pris. Och fälgrna passar ju inte.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1432973
Jonas_latt skrev:Jag vet att Kina däck ofta är skit men vissa e faktiskt helt okej.
Har tidigare kört nankang. Grymt fäste men sliter ganska fort tycker jag.

Nu behöver mina 22" nya sulor.
Någon som har kört på federal?

Mest nojig att de ska va som is när det regnar.

Någon som har provat de.
Fäste vid regn? Hållbarhet?
Det går inte att trolla, budgetdäck är generellt sämre än dyrare konkurrenter. Kolla alla däcktester... det är väldigt sällan(aldrig) ett billigt däck briljerar. De kan ibland vara duktiga på en enskild egenskap i ett test...

Frågan är bara hur mycket du vill tulla på kvaliteten för prisets skull.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]