Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1432487
Jag vet att Kina däck ofta är skit men vissa e faktiskt helt okej.
Har tidigare kört nankang. Grymt fäste men sliter ganska fort tycker jag.

Nu behöver mina 22" nya sulor.
Någon som har kört på federal?

Mest nojig att de ska va som is när det regnar.

Någon som har provat de.
Fäste vid regn? Hållbarhet?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1432491
Haft Landsail i ett par omgångar, de har fungerat fint. Men även där, lite suddgummi, håller inte så länge.
av Jonas_latt
#1432516
robinb3rgsten skrev: fre 26 feb 2021, 22:49 Har kört federal dock 17" o tyckte de va bra annars har de blivit en 4 omgångar nexen

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Du märkte inte av att de blev hala när det regna? Eller slet extra fort?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1432518
Jonas_latt skrev:Jag vet att Kina däck ofta är skit men vissa e faktiskt helt okej.
Har tidigare kört nankang. Grymt fäste men sliter ganska fort tycker jag.
Har kört på Nankang (originaldimensioner) på båda våra bilar i ganska många år (mer än 10 år), även dubbade vinterdäck. Dessa har inte varit tillverkade Kina, utan i Taiwan.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1432527
Apropå slitage så blide jag överraskad att däcken som kom med Volvo, lågfriktionsdäck MICHELIN PRIMACY höll bara 2st säsonger, 4500 mil. 85% av körning i konstant fart på motorväg. Skulle kina däck hålla kortare sträcka?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1432543
Ju
HitTheRoadJack skrev:lågfriktionsdäck MICHELIN PRIMACY höll bara 2st säsonger, 4500 mil. 85% av körning i konstant fart på motorväg. Skulle kina däck hålla kortare sträcka
Alla däck är en kompromiss. Bra värde i regn och bra vägållning = dålig livslängd.
När Michelin X kom i mitten på -50-talet var det en revelution i däckvärlden plötsligt kunde man köra flera 1000 mil med samma däck. Rekordet (som jag vet) är 12000 mil (bakdäcken på en Saab 96 -63) och då var där fortfarande mönster kvar (c:a 3 - 4 mm). Det var stommarna i däcken som gav upp, dom började "stutsa". Michelin hade världspatent på stålradialdäck så ingen annan kunde tillverka sådana. Jag tror att Gislaved var först ut på marknaden när patentet tog slut. Gislved Speed 116 var originalmonterade på dom första Volvo 164 (mitten på -60-talet). Dom var dock inte så hållbara, ståltrådar började "sticka ut" efter ett tag.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?