Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1432983
Förra sommaren köpte dottern en S80 D5 -10, på den satt det ett par nya Llinglong bak och jag tror det var ett par Nexeng fram , hursomhelst med bra mycket bra mönster. 18" var det..
Den bilen var dålig att köra i väta, och i rejält regn ännu värre...våtgreppet var dåligt och gränsen för vattenplaning löjligt låg.
Eftersom bilen ändå är riktigt fin och skall vara med ett tag så beställde jag kompletta hjul skodda med Hankook däck...nu är bilen riktigt bra, som den skall vara.
Prisskillnaden i 18" mellan Nexen och Hankook (eller för den delen Pirelli, Nokian, eller Kumho) är mindre än eller runt 200kr per däck, en mycket liten investering som jag utan att tveka skulle prioritera vilken dag som helst..
Hankook är inte ett topp premiummärke, men goda testresultat brukar dom få till och är ändå rejält billigare än toppmodellerna från de stora tillverkarna. Det finns flera privärda exempel så varför gå på det allra billigaste bara för att dom är billigast...

/Thomas

PS: Skulle någon i Göteborgstrakten trots allt vilja köpa en uppsättning 18" hjul till S80/V70 med nästan nya kinadäck på så.... ;-)
Användarvisningsbild
av jonaz83
#1432984
Har provat både nankang och federal. Och det är som du säger att nakang är bra men nöts snabbt. Allt som allt tycker jag personligen att nankang är bättre även fast de nöts ner snabbt.
av VolvoJull3
#1433014
Provade en uppsättning 18" kina däck av märket "westlake" förra sommarn. Jag skulle åka på semester dagen efter och det var den enda uppsättning i den dimensionen däckfirman hade på lager, så jag chansade. Det var den otrevligaste upplevelsen i däckväg jag upplevt. 3 av 4 däck var ovala visade det sig efter 4 ombalanseringar och tillslut provning med andra fälgar jag skaffade. Det blev Continental premium contact 6 istället och bilen gick så mjukt och fint efter det. Hade ruskiga vibrationer i bilen och i låga farter skuttade bilen fram ibland, även vid längre resor när däcken hunnit blivit varma.

Kommer inte prova kinadäck än på ett tag.
Användarvisningsbild
av ER
#1434025
Tyvärr så ser man på tok för ofta kombinationen av stora fina/dyra fälgar skodda med rena skitdäck då det är det ända dessa har råd med pga felaktig budgetfördelning däck/fälg som även ofta har för lågt belastningsindex pga felaktig offset på fälgarna då smala däck är enda sättet för att det skall fungera ihop med idiotsänkningen utförd så det blir stretch deluxe för att klara av fjädringsrörelse.
Istället för något mindre hjul skodda med bättre däck av budgetmärke inom premiumdäckets familj då tex Nokian har Nordman som budgetdäck i familjen så kör man på billigaste skiten man hittar.
Konstigt när man sen har råd med coils, toning av främre sidorutor, överdrivet antal poppys, board i framrutan samt idiotisk dekal med namn/eller annat trams i framrutan så skiten bör vara kraftigt begränsad, men däck har man inte råd med som borde vara det första man skall ha råd med? Finns sen inte pengar till coils "so be it", inte råd med feta 21" och idiotsmala däck för att klara av hjulhuskant "shit happens", fett avgas som spyr ut oljud bilen i sig inte kan motsvara prestandamässigt "bad luck" osv.
av Lockis
#1434271
ER skrev: lör 06 mar 2021, 15:41 Tyvärr så ser man på tok för ofta kombinationen av stora fina/dyra fälgar skodda med rena skitdäck då det är det ända dessa har råd med pga felaktig budgetfördelning däck/fälg som även ofta har för lågt belastningsindex pga felaktig offset på fälgarna då smala däck är enda sättet för att det skall fungera ihop med idiotsänkningen utförd så det blir stretch deluxe för att klara av fjädringsrörelse.
Istället för något mindre hjul skodda med bättre däck av budgetmärke inom premiumdäckets familj då tex Nokian har Nordman som budgetdäck i familjen så kör man på billigaste skiten man hittar.
Konstigt när man sen har råd med coils, toning av främre sidorutor, överdrivet antal poppys, board i framrutan samt idiotisk dekal med namn/eller annat trams i framrutan så skiten bör vara kraftigt begränsad, men däck har man inte råd med som borde vara det första man skall ha råd med? Finns sen inte pengar till coils "so be it", inte råd med feta 21" och idiotsmala däck för att klara av hjulhuskant "shit happens", fett avgas som spyr ut oljud bilen i sig inte kan motsvara prestandamässigt "bad luck" osv.
Måste hålla med dig. Känns så märkligt när man ser en bil för 4-500.000 med feta fälgar också sitter det skitdäck på 😂 istället för att gå ner till en rimligare storlek med bättre pris på däcken. Nåja bil är inte gratis och det är inte första/sista gången det köps däck av sämre kvalite på en dyrare bil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1434291
Kanske därför bilen ska ha awd så de kommer fram med de kassa däcken :P

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]