Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1432271
nån skillnad på däcken man köper från tex bythjul mot vad man köper hos däckhandlarna?
slår mej är priserna, eller tar verkstäderna ockerpriser på att kränga?

däcken jag kollat kostar drygt 1500 st bythjul, verkstan ska ha 2300 st krängat o klart , summan alltså 3000 spänn på kränga !!!
minns då nan tog typ 250kr st på såna jobb, blivit så jevla dyrt?
Användarvisningsbild
av Derank
#1432274
Jag har köpt märkesdäck Goodyear mfl de senaste 12åren på nätet och det har varit utan problem. Man sparar som du själv märkt en hel del. Ofta ingår olika monteringsfirmor runt om i landet i dessa kedjor. Jag har den förmånen att sambons kusin jobbar på en däckfirma så jag betalar inget för montering och så. Men hursom kommer du tjäna på att köpa på nätet
#1432283
Köpte cirka ~1år sedan på däckonline, Goodyear och valde att det skulle skickas till en däckfirma som har samarbete med däckonline. inga problem här. Det jag fick göra var att ringa/berätta för däckfirman att jag beställt och att dom vet om att leverans kommer till dom och du får en offert/förslag vad det kostar för montering&balansering av däcken
av Erik Å
#1432290
Vad händer om man har oturen att få ett däck som inte går att balansera och behöver skicka tillbaka det som reklamation?
Monteringsfirman lär väl vilja ha betalt för varje montering och balansering de gör och jag gissar att web-butiken anser att de bara säljer däcken..
Eller står web-butiken för extra monteringskostnad om nu däcken var felaktiga..?
#1432297
Felaktiga bildelar brukar väl försäljaren få återbetala till slutkund om så behövs. Har iaf jag fått av autodoc och bildelsbasen
#1432339
Konsumentköplagen gäller.

Så lagligt sett så ska onlineföretaget ersätta den extra monteringen.

De gånger jag köpt däck online har jag valt vilken däckfirma som ska kränga på däcken, och låtit däcken skickas direkt dit. Sedan är det bara att boka tid, och åka dit för att få däcken bytta.

De kan tillkomma någon extrakostnad för ventil eller dylikt. Det är frivilligt att själv bestämma om de ska bytas.

Jag skulle inte gärna beställa hem däck och sedan börja leta efter någon som vill byta dem när däcken kommit. Jag tror det är betydligt enklare att ordna detta i förväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1432342
Jag har beställt däck på nätet "i alla år", galet uttryck när man inte ens är 40.. Men men!
Har aldrig haft problem med däcken som levereras oavsett inköpsställe, alltid nya färska saker.
Ibland har jag valt ställe innan som de ska skickas direkt till, ibland har jag beställt de hem och sen anlitat någon i ett senare skede för omläggning.
Byter på bilen gör jg själv, då "allt innanför hjulet" måste rengöras grundligt vid hjulskiften.
Har funkat bra på alla sätt, så jag kommer fortsätta med det. Kommer aldrig gynna Bilia, Euromaster eller andra med omotiverat dyra identiska däck.
#1432368
volvov702002 skrev: tor 25 feb 2021, 20:51 nån skillnad på däcken man köper från tex bythjul mot vad man köper hos däckhandlarna?
slår mej är priserna, eller tar verkstäderna ockerpriser på att kränga?

däcken jag kollat kostar drygt 1500 st bythjul, verkstan ska ha 2300 st krängat o klart , summan alltså 3000 spänn på kränga !!!
minns då nan tog typ 250kr st på såna jobb, blivit så jevla dyrt?

vad jag tänker mest är att denna däckverkstan är ansluten till bythjul....nästan säker på dom själva beställer därifrån sen tänker bekosta mej 3000 i kränga , aldrig i livet. går jag till en annan om dom kör sånt fulspel känner jag
av frippe64
#1432555
volvov702002 skrev: fre 26 feb 2021, 12:24
volvov702002 skrev: tor 25 feb 2021, 20:51 nån skillnad på däcken man köper från tex bythjul mot vad man köper hos däckhandlarna?
slår mej är priserna, eller tar verkstäderna ockerpriser på att kränga?

däcken jag kollat kostar drygt 1500 st bythjul, verkstan ska ha 2300 st krängat o klart , summan alltså 3000 spänn på kränga !!!
minns då nan tog typ 250kr st på såna jobb, blivit så jevla dyrt?

vad jag tänker mest är att denna däckverkstan är ansluten till bythjul....nästan säker på dom själva beställer därifrån sen tänker bekosta mej 3000 i kränga , aldrig i livet. går jag till en annan om dom kör sånt fulspel känner jag
Det är inget fulspel, du har fått ett pris, valet är ditt.

Vad du missar är att däckverkstäder har kostnader, och att dom dessutom vill tjäna pengar på att sälja däck. Inte alla vill jobba gratis som du. Ännu billigare blir det för dig om du monterar däcken själv.

Själv köper jag på bythjul och får monterat för en hundring per däck.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]