Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
#1431421
Är det någon här som har någon erfarenhet av att tvätta milen på waxy? Är det en myt att bilen blir repig även på moderna biltvättar? Mer än handtvätt dvs, som ju också repar - om än väldigt lite.

299kr för:

"
Utvändig biltvätt + Manuell förtvätt. Som Standard inkl. personlig förtvätt med instegslister, avfettning och högtryckstvätt och dessutom en personlig eftervård.
"

Är väl egentligen mest intresserad av tvätt under bilen - samt hinna tvätta lite oftare - alltså anledningen till att jag skulle ta waxy istället för att tvätta själv varje gång.

Men hur är det med återanvändningen av vattnet? Tas salt bort helt och hållet nu på vintern? Man vill ju inte spruta in salt överallt..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1431425
7 minuter för att tvätta bilen?
Hur ofta spolas borstarna av, knappast mellan varje fordon?
Tack men nej jag tror inte på det...
Där jag tvättar ibland finns underspol att koppla på så man kommer åt att tvätta bilen underrede. Föredrar det och en beröringsfri tvätt med foamlans alla dagar i veckan. Det tar inte så speciellt lång tid om det är en enkel avspolning man är ute efter.
Sen går jag på med ullvante ibland, för att få bort hinnan som bildas på lacken.
Användarvisningsbild
av sewen
#1494764
Har varit på waxy några gånger men bara den enkla tvätten för 99kr när jag haft väldigt skitig bil. Då blir det inte HELT rent men det är jag medveten om. Dock ett snabbt och billigt sätt få bilen betydligt finare och inget som skadar en skorv som är 18 år gammal. Tveksam om jag skulle ta den nya bilen dit utan mer research ang rengöring av borstar mm.
Lite svårt faktiskt att veta vad dom gör. Man ser inte bilen när den drar iväg på deras tvättband. Får väl fråga nästa gång helt enkelt och be att få följa med in.
Denna info hittade jag nyss efter lite googlande:
Väljer du Waxy Standard för du en utvändig biltvätt med 8 olika moment. Allt i en tvättgata på hela 70 meter, som hör till den senaste tekniken vad gäller automatisk biltvätt. När borstarna drar igång tillsammans med andra rengörande funktioner är det verkligen ett häftigt skådespel.

Du får bland annat ta del av:

Automatisk skumavfettning
Tak- och sidohögtryck
Tröskel- och hjultvätt
Fem borstar för tvätt
Polermedel
Tre borstar för polering
Tork med blås
3 borstar för tork
Däckpolering

https://waxy.se/nyheter/ny-bil-hall-den ... -biltvatt/
av Lövet
#1494780
Borstarna idag är gjorda av mikrofiber och repar mycket mindre än förr, enligt vissa mindre än en handtvätt. Men jag är fortfarande skeptisk och kör inte mina bilar i automattvätt ändå.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1494783
Man kan ju ta en snabbtvätt på en sådan spolanläggning. Blir knappast 99kr om man bara ska göra det lite bättre :) Ingen aning om hur de borstarna repar dock
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1494803
Problemet som jag upplever det är att förspolningen oftast inte är tilräcklig, mycket skit ligger kvar när borstarna börjar snurra, vilket i sin tur gör om skiten till sandpapper.

Borstarna i sig repar knappast, men skiten dom viftar runt gör. Precis som vilken handtrasa som helst skulle göra under samma förutsättning.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]